vraag

• Esmeralda

Dag allemaal,

Ik heb een ex-collega die ik best lang niet had gezien, onlangs heb ik gehoord dat er kanker bij haar is geconstateerd en dat het er erg slecht aan toe is met haar, ze ligt momenteel ook in het ziekenhuis.

Ik wil haar een dezer dagen opzoeken…ik heb hele leuke tijden met haar meegemaakt en zou haar dus graag nog een keer willen zien/spreken.

Maar waar ik nu moeite mee heb is, ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Wat moet ik bijv tegen haar zeggen als ik daar ben…een vraag als “hoe gaat het” lijkt mij ook een btje overbodig..aangezien het slecht met haar gaat.

En moet ik het bespreekbaar maken…haar ziekte??

Misschien vinden jullie het een rare vraag maar ik zit er enorm mee en weet niet hoe ik haar moet benaderen!

Graag wat advies…

Groetjes,

Esmeralda.

• jodyi

hoi Esmeralda,

je mag best laten merken dat je het heel moeilijk vind aan haar. Zeg haar dat.. En vertel ook waarom je er bent, dat ze belangrijk voor je is, het blijft gewoon moeilijk.. en je mag best vragen stellen.. zelf vond ik het altijd verschrikkelijk om vragen te lezen in de ogen van mensen, maar dat ze die dan niet durfde te stellen.. belangrijk is dat je luisterd… en niet wegloopt of haar verhaal afkapt als het wat heftig word.. want dat dóén veel mensen.. die willen het slechte nieuws niet horen… en dat is als patient niet prettig..

maar ga! nu het nog kan..

sterkte, zoiets blijft altijd heel moeilijk… probeer ook te bedenken dat je dit ook voor háár doet.. probeer er even voor haar te zijn.. je zal je zelf dan ook beter voelen, dan wanneer je niet zou gaan..

jodyi

• Jet

Blijf vooral jezelf. Als het tussen jullie klikte dan mag ze je om wie je bent. En andersom. En dat je deze moeite voor haar doet is al heel goed.

Wat ik merkte is dat mensen, ondanks hun eigen ellende, behalve een luisterend oor voor hen, het ook fijn vinden om alledaagse dingen uit het gewone leven van hun omgeving te blijven horen.

Sterkte en… ook veel plezier… want het hoeft niet alleen triest te zijn, het kan ook (een deel van de tijd) gezellig zijn om bij te kletsen.

Groeten, Jet

• Esmeralda

Beste Jodyi en Jet, ik wilde jullie nog heel erg bedanken voor jullie reactie en ook effe zeggen dat ik er zeker wat aan heb gehad! Ik ben naar haar geweest, het ging heel anders dan dat ik had verwacht, ik had zelf geen eens in tijden zoveel gelachen. Ik ben inderdaad gewoon mezelf gebleven en heb ook veel naar haar geluisterd.

Ze was er heel blij mee dat ik er was en dat we weer gezellig konden beppen en lachen.

Waar ik alleen zelf een btje moeite had was dat ik haar natuurlijk gewend was heel levendig te zien, en om haar zo in haar bed te zien (ze kan ook niet meer lopen) kwam toch wel hard aan.

Maar ik heb zeker geen spijt dat ik ben gegaan en heb erg genoten. Volgende week ga ik er weer heen!!!

Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Esmeralda

• jodyi

fijn! voor jullie allebei!!!!

liefs jodyi

• coraline

praat aub er gewoon over, mijn vader had longkanker kwam er bovenop maar heeft nu botkanker, gelukkig hebben wij dat rotwoord gewoon uitgesproken, zodat we er nu iets kalmer tegenover staan. Je kan echter wel een enorme uitbrander krijgen

(en daar moet je tegen kunnen) maar je moet daar niet voor wegblijven.

Wij hebben juist (en ook mijn vader) veel baat bij veel praten over alles.

Wens haar veel sterkte

Atie