"verdachte vlekken" gevonden

• Jet

Nadat bij mijn vader vorige week dikkedarmkanker was geconstateerd hebben we vandaag uitslag op het vervolgonderzoek gekregen: “verdachte vlekken” in de lever.

De kans is groot dat dit uitzaaiingen zijn, zeker omdat dat veel voorkomt bij dikkedarmkanker.

Als dit onderzoek gunstig was geweest zouden ze de dikkedarm hebben geopereerd. Maar nu is het zo dat als de vlekken inderdaad uitzaaiingen zijn dat men niet meer gaat opereren…

Jeetje… mijn ouders hebben er bij de dokter niet naar gevraagd… maar betekent dit dan dat hij dan opgegeven wordt?

Een behoorlijk wanhopige Jet

• Antsje

Lieve Jet,

Ik lees nu pas je berichtje. Dus toch….. Hebben jullie al weer met de arts gesproken? Wat gaan ze nu doen? Hoe oud is je vader?

Ik wens je heel veel sterkte toe, samen met je familie.

Groetjes Ankie

• Jeroen

Jet,

Wat anders kan ik dan jou, je vader en je familie sterkte wensen. Als je het moeilijk vindt om het een plaats te geven moet je maar een kijken op de Engelse ‘Cancer Backup’ (helaas wel in het Engels): http://www.cancerbacup.org.uk/info/talk.htm

Hier staan een handige tips in hoe je met je vader kunt omgaan. Ook verklaren ze een beetje de reacties om je heen.

Meer dan afwachten tot je vader ‘door de diagnostische molen’ is gegaan, kun je verder niet doen. Nou ja, blijf er over praten, zoveel mogelijk.

Groet van Jeroen.

• Jet

Mijn vader is net 63 geworden. Werkt nog, is actief in het verenigingsleven, sporten. Het gekke is: hij heeft darmkanker met twee uitzaaiingen naar de lever maar hij voelt zich goed. Gaat gewoon naar zijn werk toe, wat moet ik anders zegt hij.

Het lijkt allemaal zo langzaam te gaan die medische molen. Iedere keer een nieuwe afspraak voor een volgende stap… over een week…

Hij gaat nu met een oncologe praten die hem chemokuur wil gaan geven.

Afwachten wanneer ze daarmee gaan beginnen.

Bedankt voor je reactie,

Jet

• Jet

Hai Jeroen,

Hartelijk dank voor je reactie. De verdachte vlekken zijn inderdaad uitzaaiingen van de darmkanker naar de lever. Nu is het afwachten op het gesprek met de oncoloog. Waarschijnlijk gaat het chemo worden.

Ik ga die website bekijken die je doorgaf, Engelstalig is gelukkig geen probleem.

Groeten, Jet

• Marcel

Hoi Jet,

Ik zit helaas in hetzelfde schuitje. Bij mijn vader is ook dikkedarm kanker geconstateerd in juli van dit jaar. Tijdens de operatie zijn uitzaaiingen geconstateerd in de lympfklieren. Er is toen net als in jullie geval besloten de tumor niet weg te halen. Tijdens de operatie is wel een stoma aangelegd. Je vader is volgens mij zeker niet opgegeven, maar genezing is jammer genoeg uitgesloten. Door middel van chemokuren proberen ze levensverlengend te zijn. Mijn vader krijgt op dit moment 5flu oftwel xeloda. Dit is een betrekkelijk nieuw middel. De eerste kuren hebben wel erg goed aangeslagen maar er zijn ook vervelende bijwerkingen zoals voet/hand syndroom, branderige ogen, vermoeidheid. Ik wens je veel sterkte toe en zo te horen is je vader in een goede conditie, dat is volgens mij erg belangrijk. Misschien kunnen we elkaar via deze weg op de hoogte houden van de ontwikkelingen veel succes. groet MARCEL

• Jet

Hai Marcel,

Bedankt voor je berichtje. Zoals je schreef: genezing is uitgesloten, dat had ik eerder ergens opgevangen bij uitzaaiingen van darmkanker.

Ik kan me voorstellen dat het per patient verschilt en dat artsen nooit in de toekomst kunnen kijken. Maar heeft jouw vader bij benadering gehoord hoe lang hij nog kan verwachten? Jaren of maanden?

Mijn vader heeft dinsdag a.s. zijn eerste gesprek met een oncologe. Die gaat hem meer vertellen (hopelijk) o.a. over de behandeling.

Heel veel sterkte met je vader en ik zou het fijn vinden contact te onderhouden.

Jet

• Marcel

Wij hebben niet deze vraag willen stellen, ik heb het idee dat dit per persoon verschilt. Ik vind namelijk dat een mededeling van een oncoloog over de levensverwachting zuiver gebaseerd is op statistieken. De 1 leeft nog een aantal jaren verder met deze ziekte en voor de ander is dit helaas niet weggelegd. Bovendien ben ik bang dat je na dit nieuws gaat leven op basis van wat de oncoloog verwacht. Zoals ik al zei verschilt dit per persoon, als je wel behoefte hebt aan deze informatie zou ik het zeker vragen. Wist je trouwens dat er op dit moment een proef gaande is voor de behandeling van deze vorm? De oncoloog zal dinsdag wel vragen of je hier aan mee wilt doen. Mijn vader volgt trouwens de gewone behandeling. Hij werd, geheel toevallig, niet ingeloot voor deze proef. Veel succes dinsdag! In welke ziekenhuis zijn jullie in behandeling? Groet MarcelJet schreef:

>

> Hai Marcel,

>

> Bedankt voor je berichtje. Zoals je schreef: genezing is

> uitgesloten, dat had ik eerder ergens opgevangen bij

> uitzaaiingen van darmkanker.

> Ik kan me voorstellen dat het per patient verschilt en dat

> artsen nooit in de toekomst kunnen kijken. Maar heeft jouw

> vader bij benadering gehoord hoe lang hij nog kan verwachten?

> Jaren of maanden?

> Mijn vader heeft dinsdag a.s. zijn eerste gesprek met een

> oncologe. Die gaat hem meer vertellen (hopelijk) o.a. over de

> behandeling.

>

> Heel veel sterkte met je vader en ik zou het fijn vinden

> contact te onderhouden.

>

> Jet

• Jet

Jullie hebben helemaal gelijk dat je niet op statistieken en moeilijk voorspelbare voorspellingen afgaat. Maar gewoon neemt wat er gaat komen. Ik ben een zogenaamde “zekerheidszoeker” maar ik moet me realiseren dat dat niet bestaat. Zeker niet bij dit soort diagnoses. We wachten gewoon af wat er vandaag gezegd gaat worden.

Mijn vader gaat naar het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar een Oncologe werkt die in contact staat met het UMCL in Leiden. Waarschijnlijk gaat hij in het UMCL in Leiden behandeld worden, afhankelijk wat de behandeling in gaat houden.

Waar gaat jouw vader heen?

Groetjes, Jet

• Marcel

Mijn vader wordt behandeld in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. Over het algemeen zijn we zeer tevreden over de doktoren aldaar.