Hallo Jet,
Bij mijn moeder is twee jaar gelden eierstokkanker ontdekt. Zo ontzettend schrikken. Mensen in onze omgeving konden daar ook moeilijk mee omgaan maar omdat mijn moeder er wel open over sprak ging dat allemaal nog wel. Ze is toen genezen verklaard maar negen maanden later was het al weer terug. Dit was gewoon niet te geloven. Wat doet ze er allemaal wel niet voor. En dan in deze periode merk je wel heel goed wie je vrienden en vriendinnen zijn. Na 6 chemokuren die wel weer aan sloegen was het weer even rustig tot een maand geleden het weer terug was. Nu merken we echt dat mensen niet meer weten hoe ze moeten reageren en er mee om moeten gaan. Ik weet heel goed dat het voor mensen heel lastig is, maar juist in deze periode wanneer je mensen zo hard nodig bent. Ik vind het zo naar om te merken dat mensen mijn moeder zo'n pijn doen met sommige reacties.Ze heeft al zoveel verdriet.
Ik vind het nog steeds heel lastig om er mee om te gaan. Mensen vinden het heel moeilijk om op je af te stappen. Ik probeer zelf op mensen af te stappen en mijn gevoelens te vertellen. En de ene keer kan ik dat beter dan een andere keer. Mensen weten niet wat er in je omgaat. En bij jou is het vooral de reactie na de diagnose, mensen willen alleen graag positieve dingen horen. Ze vinden het moeilijk er over te praten. En zeker niet alle mensen zijn zo. Gelukkig heb ik heel veel vrienden en familie waar ik mijn verhaal kwijt kan en die samen met mij huilen. En die mensen zijn heel belangrijk!! Ik hoop dat jij die ook hebt en vind want je zult ze nodig zijn!
Ik hoop van harte dat het goed komt met je vader en dat er zo snel mogelijk hulp komt. En 1 ding blijf er wel over praten. Heel veel sterkte met allesJet schreef:
>
> Hebben jullie dit nu ook?
> Ik verwacht niet van mijn omgeving, wanneer ik vertel dat er
> bij mijn vader darmkanker is geconstateerd, dat ze wanhopig
> ineenzinken, dat ze waanzinnige meelij hebben of wat voor
> extreme reactie dan ook.
> Maar wat ik nu mee maak is dat men erg “laconiek” reageert.
> “Van ach, maak je niet druk, ze kunnen veel tegenwoordig”. Of
> “kwestie van wegsnijden ervanaf” tot: "je raakt ouders nu
> eenmaal kwijt en het moet ergens aan zijn".
> Het lijkt wel of ik niet bang en verdrietig kan zijn. Omdat
> het allemaal nog in de begin fase is. 4 dagen geleden kanker
> geconstateerd, gisteren verder onderzoek naar uitzaaiingen en
> de ernst van de situatie. Komende vrijdag daarvan de uitslag.
> Het is alsof ik in een roes door de wereld zweef nu, de
> gedachte aan de mogelijkheid mijn vader kwijt te raken alleen
> al…
> En nu lees ik hier de ervaringen van vele lotgenoten, die al
> veel verder zijn in het proces of die al weten dat ze hun
> dierbare op moeten geven. Zelfs al kwijt zijn. Die schrijven
> dat ze in een roes zitten… Onwerkelijk…
> Ik besef dat ik aan het begin zit van de hele procedure… En
> ik voel me er al zo onwerkelijk over.
> Het is afwachten, hopen, bidden, de tijd door zien te komen.
> En ondertussen niet al te pinnig reageren op onnozele
> reacties van de buitenwereld.
> Groetjes, Jet