mondbodemkanker

• Barbara Pauw

Hallo,

In december 1995 werd bij mijn man mondbodemkanker geconstateerd. Zijn onderkaak is zo goed als geheel verwijderd, de helft van zijn tong en enkele lympheklieren. Vele operaties volgden, zo werd o.a. beenhuid naar zijn hals getransplanteerd, in de hoop de huid aldaar wat minder strak en stijf te krijgen. Ook heeft hij vele soorten medicijnen geprobeerd maar die hebben allemaal bijwerkingen. Alle spierverslappers maken ook moe, werken versuffend of werken ‘versluierend.’ Een ‘oplossing’ is om er opnieuw een stuk huid tussen te laten zetten maar na 14 operaties zit mijn man daar niet echt op te wachten. Bovendien betreft het bestraald - en dus kwalitatief minder goed - gebied dus de genezing duurt lang.

We zijn op zoek naar mensen die dezelfde operatie hebben ondergaan en een oplossing hebben gevonden om de stijfheid en het strakke gevoel te verminderen. Misschien weet iemand een informatiepunt voor deze soort kanker. Ik heb al wel een site gevonden waar veel kankersoorten genoemd staan doch mondbodemkanker staat er niet bij.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Barbara Pauw & Frans Jooren

• Bauke

Hoi Barbara en Frans,

Wellicht leveren de volgende sites een aanknopingspunt:

www.eur.nl/fgg/kno/patientenzorg/oncologie (= Erasmus Universiteit)

www.hoofdhalsnki.tiscaliweb.nl (=Anthony van Leeuwenhoek)

www.edition.cnn.com/HEALTH/library/

Veel sterkte

Bauke

P.S. tegen de stijfheid van vooral spieren, maar tegenwoordig ook van bestraald weefsel, doe ik regelmatig (rek-) oefeningen, die ik van een fysiotherapeut en van een logopedist heb gekregen. Het helpt een klein beetje

• Barbara Pauw

Beste Bauke,

Bedankt voor je reactie. Mijn man heeft de commando-operatie ondergaan dwz dat zijn borstspieren nu als mondbodem dienen (binnendoor doorgetrokken) dus rek en strekoefeningen zijn voor hem niet mogelijk.

We hebben al een brief gestuurd naar het A. van Leeuwenhoekziekenhuis en we wachten op bericht. De andere sites zal ik bekijken.

Nogmaals dank. Groetjes,

Barbara & Frans