Xeloda/Capecitabine/5flu

• Marcel

Beste lotgenoten,

Bij mijn vader is een aantal maanden geleden darmkanker geconstateerd met jammergenoeg uitzaaiingen. Hij heeft als chemokuur het medicijn Xeloda oftewel Capecitabine gekregen van de oncoloog. Na de 1e kuur is gebleken dat dit medicijn zijn werk goed heeft gedaan. De uitzaaiingen waren met meer dan 50% teruggebracht. Er is alleen een groot nadeel en dat is dat mijn vader last krijgt van z´n handen en voetzolen. De voeten zijn continu warm en voelen pijnlijk aan. Zijn er toevallig mensen die dit medicijn ook gebruiken en waarbij dezelfde nadelen zijn ontstaan? Zijn er bv oplossingen mogelijk kleinere hoeveelheid Xeloda? zalfjes etc? Vitaminen b6 hebben we al gebruikt zonder resultaat.

Alvast bedankt voor de reacties. Groeten Marcel

• nel

Hallo Marcel,

Mijn moeder heeft ook darmkanker met uitzaaiingen in de lever.

Zij heeft ook voor het medicijn xeloda gekozen, en ook bij haar zijn de uitzaaiingen kleiner geworden.

Zij heeft nu bijna 6 kuren gedaan, na de eerste kuur van 2 keer 5 tabletten kreeg ze erg veel bijwerkingen.

Ook werden haar handen wat rood. We waren hiervoor ook gewaarschuwd, maar de een schijnt er meer last van te hebben als de ander.

Wel heeft ze de handen en voeten dagelijks met uiercreme ingesmeerd.

Ze kreeg ook veel rode vlekken v.n. op haar armen en benen.

Ze heeft een week in het ziekenhuis gelegen, omdat ze uitdrogingsverschijnselen had vanwege diaree, en is na twee weken weer begonnen met een nieuwe kuur.Maar wel 2 tabletten minder op een dag.

Ze slikt nu 2 keer 4 tabletten per dag en het gaat eigenlijk nog steeds goed met haar.

Ze heeft weinig bijwerkingen alleen heeft ze geen eetlust en valt wat af.

• bjorn

Beste Marcel,

Het is bekend dat je bij sommige chemo's rode handpalmen en voetzolen kunt hebben en zelf verbrandingen ervan. misschien kun je ook een calendula zalf proberen. dit is te verkrijgen bij de drogist of apotheek.

Veel succes

• leike

mijn moeder en ik zitten samen te lezen naar jullie verhalen, we voelen zo met jullie mee

Mijn vader enkele jaren geleden ook begonnen met darmkanker.

En na de operaties, had hij grote wonden, en ook huidbeschadigingen van de bestralingen, mijn vader gebruikte steeds echte imkershoning, en dat hielp waar de artsen zeiden dat het niet kon.

Nu heeft de laatste keer met bestralen, de huisarts honingzalf uit een tube voorgeschreven en die helpt net zo goed.

Probeer het eens. SuccesMarcel schreef:

>

> Beste lotgenoten,

> Bij mijn vader is een aantal maanden geleden darmkanker

> geconstateerd met jammergenoeg uitzaaiingen. Hij heeft als

> chemokuur het medicijn Xeloda oftewel Capecitabine gekregen

> van de oncoloog. Na de 1e kuur is gebleken dat dit medicijn

> zijn werk goed heeft gedaan. De uitzaaiingen waren met meer

> dan 50% teruggebracht. Er is alleen een groot nadeel en dat

> is dat mijn vader last krijgt van z´n handen en voetzolen. De

> voeten zijn continu warm en voelen pijnlijk aan. Zijn er

> toevallig mensen die dit medicijn ook gebruiken en waarbij

> dezelfde nadelen zijn ontstaan? Zijn er bv oplossingen

> mogelijk kleinere hoeveelheid Xeloda? zalfjes etc? Vitaminen

> b6 hebben we al gebruikt zonder resultaat.

> Alvast bedankt voor de reacties. Groeten Marcel