chemo....

• Sander

En weer een goed mens van ons heengegaan.

Rust zacht Johan Stekelenburg.

Ik kan behoorlijk kwaad worden bij de gedachte, dat als deze man en duizenden anderen, beter op de gevaren van chemo waren gewezen, ze er misschien van af hadden gezien en nog jaren langer hadden kunnen leven.

Lees bijvoorbeeld dit artikel maar eens:

http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1064293122579.html

citaat: “Tachtig procent van de 140 terminale kankerpatiënten die Koedoot interviewde, koos dan ook voor chemo. Die behandeling geeft slechts een paar maanden levensverlenging, maar dat vertelt de arts doorgaans niet. ”

Bij mijn moeder hebben ze een jaar geleden een aggressieve vorm van borstkanker gevonden.

Ze raadden toen in het ziekenhuis wegsnijden, bestraling en chemo aan. Die eerste 2 zaken heeft ze gedaan, maar ze is veel over chemo gaan lezen en heeft uit eigen beweging daarvan afgezien.

Ze is naar een homeopatisch arts gestapt en die heeft haar op dieet gezet en ze heeft medicijnen op natuurbasis gekregen. Ze is nu gezonder als ooit. Na controles bij de reguliere arts is er ook niks meer gevonden.

Bijna iedereen die naar deze homeopaat is gegaan heeft nog jaren langer geleefd dan de diagnose van de reguliere artsen voorspelden. Enkele mensen waren zelfs al opgegeven en lopen nog gewoon rond.

Ik snap niet zo goed dat mensen toch maar met dat vergif blijven klooien terwijl er ook andere oplossingen voor zijn. De meeste mensen denken dat er echt geen andere manieren zijn lijkt wel.

Ik wil hier geen reclame maken voor homeopaten of zo en ik snap ergens wel dat sommige mensen een beetje angst hebben hiervoor en een soort van “zeker net als Sylvia Millecam” gevoel krijgen, maar snap niet dat iedereen altijd maar klakkeloos chemo gaat gebruiken.

Zal ook wel iets met de macht van pharmacie concerns te maken hebben waarschijnlijk, die hun gouden handel kwijt raken als meer mensen andere oplossingen gaan zoeken, dus beter is het om die als onzin af te schilderen.

Moest ik even kwijt

Sander

• jolandaT

Hier ben ik het mee eens , ik wil ook liever als ik idd nog een paar maanden te leven zou hebben in goede kwaliteit leven en niet doodziek van die verschikkelijke chemo

• Mandy

Als het inderdaad is dat je nog een paar maanden te leven hebt zal ik ook ook geen chemo accepteren want het vermindert je leven alleen maar dat heb ik wel bij mijn moeder gezien !!

• charles

dag sander

Wanneer weet je dat je maar een paar maanden te leven hebt???????????????

Is er niet sprake van ontkenning“”“”“”“”“”“”“”“”“”

waarom geen rust genomen in plaats van , werken dan hoef ik er niet aan te denken??

Ik ben blij dat ik zware chemo"s heb gehad , nu leef ik tenminste nog het is twee jaar geleden. Je kunt ook alle kankersoorten niet met elkaar vergelijken.

Kortom een beetje nuance is in deze gevallen zeker op z'n plaats

• jodyi

Inderdaad charles, hier ben ik het wel mee eens. En hoeveel mensen kiezen er niet gewoon voor het leven, dus vóór chemo, ook al is de kans die ze dan hebben maar heel klein…. En artsen weten vaak óók niet hoe juist die éne persoon erop reageerd.. dat is zó verschillend… ook zij kunnen de toekomst niet voorspellen… en zeggen of het de moeite waard is of niet…. dat is vaak gewoon heel moeilijk.

Het is zo dat men die keuze moet krijgen inderdaad, wel of niet.. maar vaak geeft dat voor een persoon zelf, niet écht een keuze.. het kleinste stohalmpje grijpt men denk ik..

jodyi

• Jolanda

het is inderdaad waar dat de artsen nooit kunnen zeggen hoe iemand op chemotherapie reageert. Ook de reactie op de chemo is voor iedereen verschillend. Mijn moeder heeft palliatieve chemo gehad. De enige bijwerking was een beetje vermoeidheid en zonne-allergie. Dit is weliswaar een zeer grote uitzondering, daar ben ik me voor 100 % van bewust.

Al met al is de chemo goed aangeslagen, uitzaaiingen drastisch verminderd. Voor mijn moeder is de keus om chemo te “nemen” zeer zeker de goede geweest. Haar fysieke en geestelijke gesteldheid op dat moment waren echter ook zodanig, dat die keuze bewust en overtuigend gemaakt is, echter onder het voorbehoud dat de kwaliteit van leven belangrijker is dan de tijd die je eventueel kunt winnen. Had ze WEL veel bijwerkingen gehad, dan was ze acuut gestopt.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat elk geval een uniek geval is. Ieder mens is verschillend en heeft zijn eigen ideeën wat acceptabel en wat niet en iedereen moet ook voor zichzelf die keuze kunnen en mogen maken.

• marina

Hoi Sander,

Ik heb met aandacht je bericht gelezen….

Ik had een zus met acute meoloide? leukemie en uiteraard werd ook haar chemo geadviseerd. In zo'n situatie pak je alles aan en heb je hoop dat het werkt en weet je niet eens dat er alternatieven zijn. Ook had zij meegedaan met het testen van een medicijn. Er zijn dus gewoon soms situaties dat je chemo niet afwijst.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat haar behandelend arts heel eerlijk was en vertelde dat de chemo zelf puur bocht was, als je het ergens op grond gooit groeit er nooit meer wat zei hij, dus dat zegt genoeg. Zij heeft nadat de chemokuren niet meer aansloegen (4 chemo's in nog geen jaar) in een flow gelegen (afgesloten tent) maar doordat alles wegbestraald word heb je geen afweer meer en had zij toch een bacterie of virus opgelopen. Ik weet wel dat de tent hierna nooit meer is gebruikt, waarom? geen idee eigenlijk.

Ook mijn schoonvader is overleden aan alvleesklierkanker en is meerdere keren bestraald (al eerder door teelbalkanker) en hield maandenlang geen voeding binnen.

Waarom ik dit vertel is omdat door deze ervaringen (en nog meer van dit soort nare gebeurtenissen in de familie) ik nu met natuurlijke voeding en suppletie werk voor een duits bedrijf. Wij hebben ons (mijn man en ik) afgevraagd of deze produkten een ondersteuning hadden kunnen zijn. Nu hebben wij dus een verhaal aan de hand van iemand die ons supplement gebruikt met alvleesklierkanker (zonder dat wij het wisten, overigens, deze mevrouw belde ons en ging vertellen) en hoogstens nog 6 weken had. We zijn nu 4 maanden verder en deze man is helemaal opgebloeid en kan nu zijn voeding binnen houden! Dit was dus o.a. ook een probleem bij mijn schoonvader, het was een flinke brandweerman van 85 kilo en na 3 maanden woog hij nog 40 kilo. Mijn man kreeg nu antwoord op wat het zou hebben kunnen betekenen voor zijn vader.

Het komt er op neer dat je mensen wel de keuze moet geven het of in de reguliere zorg/geneeskunde te zoeken of in de alternatieve.

Ik ben door alle ervaringen (en ik ben nog relatief jong!) meer gaan kijken naar hoe ik mij preventief kan beschermen en dan vooral gericht op vitmaines, mineralen en sporenelement (voeding dus) de regel laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding bestaat niet voor niets.

Ik wens iedereen veel sterkte die met deze nare ziekte te maken hebben!

Groetjes,

Marina

• Martien

Leuk voor je dat het goed gaat met je moeder maar ik zie ook graag dat het met andere mensen ook goed gaat. Dus voordat mensen besluiten om reguliere geneeswijzen te weigeren en de alternatieve hoek in te duiken toch even het volgende. Mijn vraag aan jou is hoe je een alternatieve geneeswijze op een dergelijke manier naast de reguliere geneeswijze durft te presenteren. Je suggereert dat opgegeven personen bij jouw moeders kwakzalver bijna allemaal veel langer leven en dat slaat echt alles. Als dat allemaal werkelijk waar zou zijn wordt deze persoon zijn publicatie met gejuich in “the Lancet” ontvangen en betreft het hier gelijk een reguliere geneeswijze.

Laat het duidelijk zijn dat het kenmerk van een alternatieve geneeswijze is dat het niet bewezen is dat het werkt. Op het moment dat er bewezen resultaten zijn van een behandelmethode betreft het reguliere geneeskunde.

Grappig dat je van zoveel patienten van de behandelaar van je moeder de prognose kent. Zijn dat kennissen van je, of zijn die boude beweringen met betrekking tot genezing van de kwakzalver zelf? Kennelijk behandeld de man nogal veel mensen die kanker hebben dus een beetje zelfpromotie zal hem niet verkeerd uitkomen.

• c van de waal.

hallo Sander.

ik kan mij verschrikkelijk kwaad maken.

over hoe jij praat over chemo.

dat mensen zomaar alles aan nemen van een arts.

en dat ze die rotzooi in hun lijf willen.

en dat het anders kan.

dat zal best. maar bij sommige soorten kanker.

is het gewoon belangrijk dat je het krijgt.

ik ben 43 jaar en had een hele agresieffe soort borstkanker.

en ik heb amputatie gehad, en chemo en radiotherapie.

en nu hormoon tabletten.

ik ben blij dat ik dit allemaal gedaan heb.

ik ben er nog. er zullen soorten kanker zijn waarbij een homeopaat.

wel werkt.

maar in veel gevallen is dit gewoon het beste.

en jij zult er zelf nooit over kunnen oordelen.

maar denk eerst na wat je zegt.

groetjes carlaSander schreef:

>

> En weer een goed mens van ons heengegaan.

> Rust zacht Johan Stekelenburg.

>

> Ik kan behoorlijk kwaad worden bij de gedachte, dat als deze

> man en duizenden anderen, beter op de gevaren van chemo waren

> gewezen, ze er misschien van af hadden gezien en nog jaren

> langer hadden kunnen leven.

>

> Lees bijvoorbeeld dit artikel maar eens:

> http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1064293122579.html

>

> citaat: "Tachtig procent van de 140 terminale kankerpatiënten

> die Koedoot interviewde, koos dan ook voor chemo. Die

> behandeling geeft slechts een paar maanden levensverlenging,

> maar dat vertelt de arts doorgaans niet. "

>

> Bij mijn moeder hebben ze een jaar geleden een aggressieve

> vorm van borstkanker gevonden.

> Ze raadden toen in het ziekenhuis wegsnijden, bestraling en

> chemo aan. Die eerste 2 zaken heeft ze gedaan, maar ze is

> veel over chemo gaan lezen en heeft uit eigen beweging

> daarvan afgezien.

>

> Ze is naar een homeopatisch arts gestapt en die heeft haar op

> dieet gezet en ze heeft medicijnen op natuurbasis gekregen.

> Ze is nu gezonder als ooit. Na controles bij de reguliere

> arts is er ook niks meer gevonden.

> Bijna iedereen die naar deze homeopaat is gegaan heeft nog

> jaren langer geleefd dan de diagnose van de reguliere artsen

> voorspelden. Enkele mensen waren zelfs al opgegeven en lopen

> nog gewoon rond.

>

> Ik snap niet zo goed dat mensen toch maar met dat vergif

> blijven klooien terwijl er ook andere oplossingen voor zijn.

> De meeste mensen denken dat er echt geen andere manieren zijn

> lijkt wel.

> Ik wil hier geen reclame maken voor homeopaten of zo en ik

> snap ergens wel dat sommige mensen een beetje angst hebben

> hiervoor en een soort van “zeker net als Sylvia Millecam”

> gevoel krijgen, maar snap niet dat iedereen altijd maar

> klakkeloos chemo gaat gebruiken.

> Zal ook wel iets met de macht van pharmacie concerns te maken

> hebben waarschijnlijk, die hun gouden handel kwijt raken als

> meer mensen andere oplossingen gaan zoeken, dus beter is het

> om die als onzin af te schilderen.

>