Borst

• Anne

Ik heb een vraag over een bobbeltje in mijn borst. Ik denk zelf dat het gewoon een klier is, al zit het op een andere plek als waar ik doorgaans wel eens een kliertje voel en het is ook wat groter van vorm. Hoelang moet ik dit in de gaten houden? Ik heb het pas een week of 5-6 geleden ontdekt. Na de menstruatie is het beste moment om je borsten te onderzoeken, dat weet ik, ik voelde toen geen verschil. Niet in grootte niet in hardheid van het bobbeltje…

Ik wil niet voor niets naar de huisarts gaan en ik wil me zeker niet gek laten maken door wilde verhalen, daar ben ik ook eigenlijk te nuchter voor. Daarom eens informeren of jullie prikkers wat goede info hebben hier.

• Marielle

hoi Anne,

ik denk dat je gewoon het zekere voor het onzekere moet nemen, je hebt het, zoals het hoort, netjes even aangekeken, maar het is niet weg.. dus laat het even checken door je huisarts. Die heeft hier ervaring mee. Dus gewoon even gaan hoor! Een knobbeltje is een knobbeltje, je huisarts moet maar even beoordelen wat het is…. het blijft voor een ‘leek’ altijd moeilijk..

groetjes Marielle

• Judith

Alleen met zelfonderzoek kun jij geen onderscheid maken tussen iets goedaardigs en iets kwaadaardigs. Ook je huisarts kan dit niet. Dat het knobbeltje niet verandert gedurende je cyclus is reden temeer om naar je huisarts te gaan en om verder onderzoek tevragen.

Hoe oud ben je eigenlijk? Komt borstkanker in je familie voor?

• jabevi

altijd naar de dokter gaan, het kan het verschil maken tussen wel of niet overleven.

jabevi

• lukiam

Zoals hiervoor al aangegeven: ga naar je huisarts. Waarschijnlijk zal je huisarts je doorsturen naar het ziekenhuis voor een mammagrafie.

Met een knobbeltje in je borst moet je geen risico nemen, dus laat het goed onderzoeken door iemand die verstand van zaken heeft.

Suc6

• Anne

Dank je.

Ik weet natuurlijk zelf ook wel dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen, maar ik wil ook niet “neurotisch zijn”. Ik ben 32 en er is geen historie van borstkanker in de familie. Vandaar dat ik me ook niet te druk maak. Ik heb wel andere gezondheidsklachten die niet al te duidelijk zijn. Niet psychisch, daar is de huisarts ook van overtuigd, maar ergens blijft het vooroordeel “psychisch” van sommige andere artsen en mensen toch in je achterhoofd hangen. En wil je dus niet voor jan **** naar een arts.

(al bedacht ik me 's avonds in bed dat ik sommige van jullie misschien wel kwets met die zin: het zou natuurlijk het mooiste nieuws van de wereld zijn als ik voor “niets” ging!!)

Maar ik zal binnenkort bij hem langs gaan, bedankt.

• Mandy

Beste Anne

Ga niet teveel uit van oh het zit niet in mijn familie dus het zal wel geen borstkanker zijn

Mijn moeder was namelijk ook de eerste in de familie met borstkanker en is er uiteindelijk aan overleden omdat ze er te laat bij was

Mijn motto is dan ook tegenwoordig : Beter een keer dan een keer te weinig naar de huisarts

-Beter voorkomen dan genezen

Dus ga naar de huisarts en laat er naar kijken voor je eigen

gemoedsrust

Heel veel sterkte

Liefs Mandy

• naomi

Hallo anne,

Ik ben 34 en er zit geen borstkanker in de familie, maar ik ben nu geopereerd, moet 37 keer bestraald worden en ik krijg 4 chemokuren, dus ga alsjeblieft naar de dokter. Denk er aan dat er op de mammografie niet altijd iets te zien is dus je moet ook vragen om een aanvullende echo. Bij vrouwen onder de 50 schijnt het borstweefsel nog heel dicht te zijn zodat je het niet altijd op de foto's kan zien.

Groetjes Naomi

• Mandy

Hoi Naomi

Ja dat klopt inderdaad dat je borstweefsel heel dicht is onder de 50 ! Ik krijg zelf ieder jaar een mammografie en een echo voor de zekerheid omdat mijn moeder onder de 50 was dat ze het kreeg en eraan overleed dus kan het erfelijk zijn ..

Ik wil jouw heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd

Liefs Mandy

• c van de waal.

hallo Anne

ik wil even wat kwijt.

ga er alstjeblief mee naar de huisarts.

en laat het zien.

en vooral met zo iets.

ik spreek namelijk uit ervaring.

als je wilt wil ik mijn verhaal wel een keer vertellen.

groetjes carla.