Beste Gitte,
Na een lange periode niet gekeken te hebben op deze site, kon ik het vanavond toch even niet laten. Ik probeer mijn ziekteperiode achter me te laten, maar helaas lukt dat niet altijd. Toen las ik jouw (mag ik tutoyeren?) verhaal en ik dacht hier moet ik even op reageren met een positief verhaal. Ik herken jullie angsten en onzekerheid. In januari 2001 kreeg ik de diagnose Longkanker. Niet-kleincellige tumor in mijn linkerlong met een doorsnee van meer dan 6 cm. Ik was toen 37 jaar met twee kleine kinderen van toen 9 en 11 jaar. In eerste instantie operabel. Maar tijdens de operatie bleken er toch uitzaaiingen te zijn. Dus toen ben ik dichtgemaakt, terwijl de tumor er nog zat. Dus aan de chemokuren (cisplatin en gemzar, hiermee werd ook o.a. de uitzaaiing aangepakt). Door de chemo's was de tumor met 49% verkleind. Daarna werd ik bestraald. Ik ben nu 2 jaar en 2 maanden na de laatste behandeling. Ik ben nog steeds in leven, ben ondertussen 40 jaar (vond dit vroeger oud, maar ik ben er nu blij mee). Echter ik heb wel een te hoge dosis gekregen, zodat mijn long gekrompen is en de long zit vol littekenweefsel en bindweesel. Het is in remissie, zoals ze dat zeggen. Ook heb ik sinds die bestraling zenuwpijn in mijn rug, ribben. Dit is meestal wel op te lossen met pijnstillers hoor, niet altijd, maar ik zeg “who cares” ik ben er nog. Na een jaar na de bestraling ben ik naar een medisch sportcentrum gegaan en toen ik het aankon ben ik naar een andere sportschool gegaan. Hier doe ik nu weer 2 x per week, fitness en aerobics. Dit doe ik om mijn moeheid te bestrijden die zeker aanwezig is na al die behandelingen. Ze weten hier niets van mijn verleden en dat vind ik wel best. Als ik niet mee kan komen dan speel ik het “luie” meisje.
Maar Gitte, ik hoop dat je wat hebt aan dit verhaal. Bestraling kan dus genezend zijn. Maar vraag aan de artsen wat ze willen bereiken met de bestraling. Proberen ze de tumor weg te werken of in te kapselen. Soms weten ze zelf het eindresultaat ook niet. Bestraling kan maanden doorwerken. Mijn linkerhelft van mijn rug was 6 maanden lang gloeiend.
Gitte, kom op, kijk naar mij, ik hoop over 2 jaar en 10 maanden genezen te worden verklaard. Ik zeg er wel bij dat ik in het Daniel den Hoed kliniek behandeld ben. Hier lopen de topartsen en ik vind ze heel aardig en ik hou ze in ere. Ik zeg altijd dat ze mijn leven hebben gered. (Ps. ik ben in een ander ziekenhuis geopereerd). Ook leef ik heel gezond. Ik volg geen dieet ofzo, want dat hou ik nog geen dag vol, wel geprobeerd hoor dat houtsmuller enzo, maar niets voor mij, ik hou van lekker eten en mijn bakje koffie. Maar roken doe ik niet meer en ik ga niet meer in een rokerige ruimtes zitten. Als ik uiteten ga, dan is het niet anders helaas. Maar als ik bij mensen thuiskom die roken dan ga ik weg. Zo simpel is dat.
Gitte ik wens jou en je moeder en de rest van je familie heeeeel veeeel sterkte en als je nog vragen hebt, dan mag je best prive met mij mailen hoor dan moet je wel even je mailadres doorgeven.
Groetjes, Froukje