euthenasie

• Esther

Hallo

Ik zou graag het volgende willen vragen.Afgelopen woensdag is mijn moeder op 52 jarige leeftijd overleden aan kanker, ik ben hier helemaal ondersteboven van ik bedoel ook al weet je op een gegeven moment dat ze niet oud zal worden toch hoop je nog altijd op een wonder toch? Mijn moeder had een euthenasie verklaring waarin duidelijk stond dat als het leven voor haar niet meer menswaardig was dan wilde ze sterven.Vanaf afgelopen zondag ging het beduidend slechter met haar er was haast geen contact meer mogelijk en ze kon met het uur minder dingen zoals niet meer zelfstandig naar het toilet kunnen niet meer kunnen eten etc etc.Dit was het moment waarop wij wisten zo zou mijn moeder niet meer willen leven want dit had ze wel zovaak met ons besproken doe dat me alsjeblieft niet aan.Maar wat blijkt tot onze stomme verbazing dat als iemand zelf niet meer instaat is om iets aan te geven dan kan er geen euthenasie worden uitgevoerd terwijl ze wel een verklaring heeft getekend waarin staat dat ze dat niet wil.Ik wil hier iets mee gaan doen want ik vind dit zo oneerlijk mensen die nemen met hun volle verstand een beslissing om zo'n verklaring te maken wat heel moeilijk is, en dan blijkt dat als het zover is dat het niet uitgevoerd kan worden omdat zij niet goed aanspreekbaar meer was.Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt mail me dan, want ik vind voor al die mensen die dit ooit nog te wachten staat een heel oneerlijke zaak.

groetjes esther

• Claudia

Helaas zijn dit volgens mij inderdaad de regels. Ik heb het gehoord van iemand van wie de moeder in coma lag en de euthanasie dus ook niet uitgevoerd werd. Verder weet ik het van mijn moeder die alles over dit onderwerp heeft uitgezocht. Zij wil net als jouw moeder niet afhankelijk zijn. Mijn moeder heeft al toestemming en ik zit met grote vrees te wachten wanneer de dag zal zijn. Mijn moeder heeft pijn en geen eetlust meer en loopt inmiddels met een rollater. Voor haar is dit ondragelijk lijden alhoewel ik het daar moelijk mee heb want ze is nog voor de volle 100% aanspreekbaar en kan nog zelf naar het toilet en het eten blijft er in. Zij kan dus elk moment de dag/tijdstip aangeven. Ik vind het onzettend jammer voor jullie dat jullie dit niet wisten. Ik zou proberen die woede van je af te zetten en te gaan rouwen om je moeder. Jullie hebben toch geprobeerd haar te helpen? Meer had je niet kunnen doen. Ik baal van de keerzijde van die regel. Ik heb namelijk het idee dat voor mijn moeder het punt daar is alleen al omdat zei juist niet mee wil maken wat je moeder is overkomen. Die rare rotregels ook. Gelukkig heb ik begrepen dat je moeder niet al te lang heeft moeten lijden?

Sterkte

ps. ik begrijp je woede helemaal maar aan de andere kant zie ik erg op tegen het aftellen naar de euthanasiedatum en lijkt mij een natuurlijke dood op zich prettiger.

• Jolanda

De regels moeten inderdaad worden aangepast. Volgens mij begrijpen de regel-makers niet hoeveel moed ervoor nodig is om een dergelijke beslissing te nemen!

Esther, heel veel sterkte de komende tijd.

Claudia, probeer van elkaar te genieten. Ik doe hetzelfde bij mijn moeder (die trouwens ook al haar grenzen heeft aangegeven).

Liefs,

Jolanda

• Ria

Inderdaad zijn de regels zo, hoewel ik je frustratie heel goed begrijp.

Daarom is het ook zaak dat mensen niet alleen een euthanasieverklaring opstellen en dit bespreken met hun naasten maar zeker óók met de behandelend artsen zodat die ook goed op de hoogte zijn van de wensen/grenzen van de betrokken persoon én zodat er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden tussen patiënt, familie en de artsen.

Heel veel succes!

• Manon

Hoi Esther,

Ik ben het deels met je eens…maar soms….

Mijn vader had gezegt; als ik mezelf niet meer aan kan kleden dan hoeft het voor mij niet meer..dit was voor hij echt heel erg ziek was. Toen die tijd was gekomen was hij geestelijk er nog niet aan toe maar zijn lichaam wilde niet meewerken. Hij is toen wel teruggekomen op zijn beslissing. Maar wie zegt dat als hij niet bij zijn volle verstand was geweest dat hij wel of geen euthenasie had willen plegen??? Het blijft dan dubieus. Nu is dit alles niet aan de orde geweest, de aanvraag voor de verklaring was op de bus en mijn vader overleed. IK wens je veel sterkte met het verwerken van het verlies van je moeder.

groetjes Manon