botkanker

• Manon

Hallo,

Even wat vraagjes want ik kan zo weining op het internet vinden

Mijn schoonmoeder heeft een vlek op haar long waarvan ze denken dat het kanker is en ze heeft botkanker in de 2e en 3e ruggewervel.

Is dat nu hetzelfde als beenmergkanker?

Jaren geleden heeft ze kanker in haar nier en borst gehad. Ze weten nu niet of dit uitzaaiingen zijn. Aanvankelijk wilde ze met een ruggeprik uit het beenmerg gaan kijken of het uitzaaiingen betreffen of niet, maar dat idee wordt niet uitgevoerd omdat ze nu direct haar rug gaan bestralen. Reageert een uitzaaiing of een primaire tumor hetzelfde met bestralen? Aan haar long doen ze voorlopig even niets omdat ze behadeling vn beide plekken niet aan kan tegelijk.

Ook heeft ze veel vocht in haar benen waarvan ze niet weten waar het vandaan komt.

Ikzelf heb over het totale beeld een erg negatief gevoel ook al doen de artsen alleen uitspraken als; we kunnen de botkanker in een gunstig geval stopzetten niet genezen. Wat betekend zo'n uitspraak nu precies en dan met name wat zijn de gevolgen van stopzetten? Wordt je dan gewoon oud..??

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen

groetjes Manon

• Claudia

Belangrijk is het altijd te weten wat de primaire kanker was. Mijn moeder heeft 14 jaar geleden een tumor in haar borst gehad. 8 jaar geleden kwamen er uitzaaiingen in haar botten. Dan noem je het eigenlijk borstkanker in de botten. Bij mijn moeder is het heel langzaam groeiend. Ze is af en toe bestraald en dit heeft bij haar altijd een hele tijd gewerkt. De tumor werd kleiner en de pijn werd dragelijk. Omdat het bij mijn moeder langzaam groeide had ze er lang plezier van. helaas is het zo dat je niet te vaak op dezelfde plek bestraald kan worden. Daarom heeft ze nu een grote tumor in haar rug waar bestraling haar redding zou zijn maar bestraling niet meer mag. (daar moet dan een periode van 20 jaar of zoiets tussen zitten). Wel kwamen we er in het Antonie van Leeuwenhoek achter dat als de tumor haar skelet nog niet te veel verzwakt zou hebben ze er eventueel een tussenwervel uit hadden kunnen halen en er een kunst voor terug te zetten. Ik kreeg gelijk het idee dat ze daar in haarziekenhuis nooit aan gedacht hadden. ik heb gemerkt dat iedere arts zijn eigen kijk erop heeft en het zeker altijd aan te raden is een second opinion aan te vragen. Niet alleen als je aan de arts twijfelt maar ook voor een andere kijk zodat je keuzemogelijkheden in de aanpak hebt. Als het borstkanker is adviseer ik je naar de site www.borstkanker.net te gaan. Hierop kun je vragen stellen aan echte artsen en ook de vragen van anderen bekijken. Ik ben daar de laatste jaren ontzettend veel te weten gekomen.

Sterkte - jij treft het ook niet met eerst je eigen fam. en nu de schoonfam?