Ik zit met ons gezin in een voor mij hele vreemde situatie. Mijn moeder is al jaren ernstig ziek (borstkanker). Tot voor 2 maanden geleden was de pijn volgens haar dragelijk totdat ze een zere mond kreeg (waarschijnlijk door jarenlang medicijngebruik). Nu wil ze niet meer verder. Dit probeerden wij haar tot nu toe uit haar hoofd te praten en haar te motiveren om toch nog verder naar betere pijnbestrijding te zoeken. Ze loopt nog een klein beetje. Zit af en toe nog in een stoel en kan het nog opbrengen om een kort autoritje te maken en bij ons op bezoek te komen. Voor ons idee is er dus nog iets om voor te leven maar zei zegt dat de pijn ondragelijk is em dat ze genoeg geleden heeft (cirka 8 jaar). Wij hebben het hier moeilijk mee maar ons er uiteindelijk min of meer bij neergelegd. Nu is het “ probleeem” dat ze tegen de kinderen en mijn vader ontzettend lelijk doet. Wij doen alles fout, wij gunnen haar geen rust, wij hebben van alles fout gedaan in ons leven, kunnen niets goeds zeggen of doen op dit moment, zij heeft eenzaam gevochten (terwijl ik dag en nacht aan haar denk, al jaren in ieder geval elke week kom (meestal 2 keer), haar 2 keer in de week belde, meegeweest ben naar het ziekenhuis en altijd op zoek was naar info op internet. Mijn moeder is altijd heel zorgzaam geweest en was ontzettend geinteresseerd in ons. Nu doet ze dus of wij haar vijand zijn. Zegt dat wij bepaalde lelijke dingen hebben gezegd wat absoluut niet waar is, of ontkent dat zei bepaalde nare dingen heeft gezegd. Probleem is echter dat zij tegen anderen wel aardig en grappig kan zijn (omdat zei zegt dat die haar wel steunen. Die geven hun mening natuurlijk niet omdat ze verder van haar af staan). Dit hoor ik als ik bijvoorbeeld haar kamer in stap en zij nog niet doorheeft dat ik er ben.
Vraag wie herkent dit? Dus overgang van een lieve moeder in een vrouw die doet alsof wij haar vijand zijn. Zou me goed doen als ik weet dat wij niet de enigen zijn die dit doormaken. Op TV lijken gezinnen in deze situatie juist dichter naar elkaar toe te groeien en ontzettend van elkaar genieten. Wij waren altijd een hecht gezin en wisten alles van elkaar en nu? Er wordt geen normaal woord gesproken. Als ik iets vertel reageert ze niet en vervolgens begint ze beschuldigingen naar me te uiten