pijnbestrijding bot-uitzaaiingen

• Justine

In een tv-programma dat mij nogal betrouwbaar leek, hoorde ik dat uitzaaiingen in het bot erg pijnlijk zijn, en m.n. dat morfine niet veel uithaalt, maar methadon wel. De betreffende vrouw had deze informatie op internet gevonden (niet bij haar artsen), en bevestigde die uit eigen ervaring.

Ik heb baarmoederkanker in de baarmoederhals. Inmiddels is bevestigd dat de uitzaaiingen ook bot hebben bereikt. Morfine helpt nauwelijks tot niet tegen de pijnen. Mijn artsen weten kennelijk weinig van andere mogelijkheden.

Weet iemand iets hierover, of de vindplaats van deze informatie?

Mijn dank, Justine Bins

• henk

hallo Justine

heb gezocht naar methadon……het is een afkick voor heroine verslaafden.

• henk

Justine

ik kan het mis hebben? hoop dat je meer reacties krijgt.

ik wens je veel liefs en kracht toe.

henk

• Judith

Methadon wordt voor meer doeleinden gebruikt dan voor afkickende verslaafden. Het is in feite een opiaat, net als morfine, dat ook voor talloze pijnklachten wordt voorgeschreven in de reguliere geneeskunde. Datzelfde geldt in toenemende mate voor methadon, waarmee men steeds meer ervaring krijgt binnen de pijnbestrijding.

• Marian Groot

Judith

Ik slik sinds een paar maanden Oxycontin (morfine) Werkt bij mij perfect.

Van iemand anders hoorde ik dat zij methadon gebruikt dus daar moet bij de artsen wel iets over bekend zijn.

• Barry

Hoi Justine,

allereerst sorry voor de late reaktie. Ik ben al geruime tijd niet meer op deze site geweest. Mijn vriend is in januari overleden aan melanoomkanker, en had oa uitzaaiingen naar de botten (ruggenwervel in zijn geval). Ook hij reageerde niet op morfine, en kreeg methadon. Dit hielp wel. Het is bekend dat sommige mensen niet op morfine reageren. Vaak wordt dan methadon geprobeerd. Je kunt dit bijv. ook lezen in het Oncologie handboek van het Integraal Kankercentrum, hetgeen richtlijnen bevat voor artsen. Heb je een pijnarts? Die zou daar zeker van op de hoogte moeten zijn. Maar indien dit niet het geval mocht blijken te zijn, zou misschien 1 van je artsen met n pijnarts kontakt op kunnen nemen voor advies.

Veel sterkte, groetjes,

Barry