Leukemie / Hersentumor

• Harold

Met dit autobiografisch verhaal wil ik mijn belevenis van me af schrijven en andere helpen om door moeilijke tijden heen te komen.

Mijn ervaring met kanker is dat ik vanaf mijn 3de jaar al er al mee te maken heb. Van 3 tot 13 jaar ben ik onder behandeling geweest voor leukemie. Deze behandeling bestond uit chemotherapie en bestralingen. Van deze periode weet ik niet veel meer omdat ik erg jong was. Na deze 10 jaar controle ben ik uiteindelijk genezen verklaard. Een jaar later (ik was toen 14) ontdekte ze dat ik een hersentumor heb. Dit kreeg ik te horen nadat ik dagen met koppijn en duizeligheid op bed heb gelegen. Aan de hand van een MRI scan konden ze zien dat ik een (brughoek)tumor in mijn hoofd heb en ik moest zo snel mogelijk worden geopereerd. Dit gebeurde pas 6 maanden later. Deze periode ben ik door gekomen door veel te slapen / muziek luisteren / tv kijken / positief blijven denken en als ik daar zin in had met andere mensen er over te praten. Tijdens de 12 uur durende operatie hebben ze expres een stukje van de tumor laten zitten. Anders zou het erge gevolgen kunnen hebben met betrekking op mijn evenwicht en gezichtsverlamming. Mijn gehoor aan de kant waar de tumor zat is wel helemaal weg, doordat de tumor mijn gehoorzenuw ernstig beschadigd heeft. Na 2 weken in het ziekenhuis gelegen te hebben mocht ik naar huis. Maar na 5 dagen moest ik weer opgenomen worden. Terug in het ziekenhuis constateerde ze dat ik een hesenvliesontsteking had opgelopen door een bacterie. Met gevolg dat ik 3 dagen in coma heb gelegen. Een nare tijd waar ik niets meer van weet. Verder heeft het veel gevolgen gehad op mijn voortgang van mijn studie. Maar heb mijn Havo opleiding wel kunnen afronden. Elk jaar ben ik nog onder controle d.m.v. een MRI-scan. Aand ehand van de foto's kunnen we zien hoe de tumor verandert is. Tijdens de controle was te zien dat dat inderdaad het geval was. Elk jaar groeide tumor een aantal milimeters. Dit jaar bleek de tumor al weer 28 mm te zijn. Dit is een kritieke grootte voor een tumor die bij de zenuwen zit in je hoofd. Daarom ben ik vorig jaar in juni weer behandeld. Ik ben toen bestraald vanuit 5 verschillende posities. Deze bestralingen noemt men een stereotactische bestraling. Na 5 jaar kan men pas constateren wat het gevolg heeft gehad van deze bestralingen.

Op dit moment leef ik dus in onzekerheid, maar naar omstandigheden voel ik me goed. Ik ben bezig om mijn studie Informatica op HBO niveau af te ronden. Ik ben nu derde jaars en ik denk binnen 2 jaar klaar te zijn.

Tenslotte wil ik vertellen hoe ik de verschillende omstandigheden ben door gekomen. Door positief te blijven denken met veel humor (ook over mijn eigen ziekte), door veel te sporten en er met mensen erover te praten die willen luisteren kan ik alles verwerken en een “normaal” leven lijden.

Vragen of opmerkingen kan je emailen naar h_dejager@planet.nl

• Harriët

Hallo Harold, 't enige wat ik jou wil zeggen, is dat ik mijn petje voor je afneem.

Heel veel goeds toegewenst voor de toekomst, groetjes.

• sandra

hee har

goed dat je het op internet met andere mensen wil delen zo kan je andere mensen nog helpen

groetjes sandra

• Loes

Dank je dat je dit hebt willen delen met ons, zelf zitten wij ook in de naaste familie(klein dochter van 22 jaar) met een hoop narigheid, Hodgkin waarschijnlijk 3e stadium, behandeling gaat denk ik volgende week beginnen, maar wanneer ik dan jouw verhaal lees, dan kan ik alleen maar hééél veel respect hebben voor jou. en het geeft mij weer hoop voor de toekomst omdat je dan hoort en leest dat er toch heel veel mogelijkheden zijn om deze afschuwlijke ziekte te lijf te gaan, Ik wens jou al het goede toe wat maar mogelijk is.

Vr.Gr.Loes.