Melissa

• Borstonderzoek

Ik controleer soms wel eens mijn borst om te kijken of ik geen rare bobbels/knobbels voel.

Maar ik snap eerlijk gezegd echt niet hoe je kan weten of iets echt een verkeerde knobbel/bobbel is want heel die huid is hobbelig.Als je hard drukt kan alles wel een knobbel zijn,dus hoe weet je het dan?

• Kathy

Beste Melissa,

Ik had geen knobbeltje of iets wat daar op leek. Mijn huid aan de zijkant van mijn linker borst was naar binnen getrokken. Het leek een beetje op rimpeltjes van het slapen, wat je ook wel soms hebt op je arm b.v. Toen het na twee dagen nog niet weg was, ben ik naar de huisarts gegaan. Deze constateerde onmiddellijk: “foute boel”. Hierna ging alles in een stroomversnelling en ben ik 10 dagen na constatering geopeerd. Daarna 4 chemokuren en 38 bestralingen en voor de volgende 5 jaar aan de hormoontabletten.Wees dus alert op elke verandering in je borsten of andere risico volle gebieden.

Groetjes,

Kathy

• Mandy

Maar je voelt ook niet alle knobbels hoor

Bij mij is er een knobbeltje verwijderd dat alleen met een mammografie te zien was en dus niet gevoeld kon worden door mij of door de dokter

Ook een mammografie kan je niet voor 100% zekerheid zeggen of je een knobbeltje hebt ja/nee en al helemaal niet als je nog onder de 50 bent doordat het klierweefsel dan nog heel dicht is en als je dan zekerheid wilt hebben moet je om een echo en een mammografie vragen