oma

• Ikkuh

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn oma baarmoederkanker heeft. Mijn nichtje was erg afwezig en wazig op school en ik hoorde van haar vriendin dat haar oma kanker heeft. Ik dacht, o, die oma in Friesland. ik ging naar haar toe omdat we alles delen, en ze vertelde het. ik zei: wat zielig, en irri dat ze helemaal in Friesland woont. toen zei ze: nee, de andere oma, (naam prive). Ik schrok me wild, en moest huilen. ik heb me afgemeld, en ben naar huis gegaan. mijn moeder zei dat ze 80% kans had. ze word geopereerd, en dan word haar baarmoeder en eileiders weggehaald. Ik voel me nu best rot. We zijn naar haar toegegaan, en deden of er niks was. mijn zusje was mee, en die weet het niet. ik ben het per ongeluk te weten gekomen. mijn moeder wou het nog niet vertellen omdat ik al best veel problemen op school heb enzo.

Graag reacties

ikkuh

• Nanny

Baarmoeder(hals)kanker komt helaas regelmatig voor bij vrouwen, zeker als ze wat ouder worden. Als ze er snel genoeg bij zijn heeft je oma inderdaad een grote kans dat ze alles weg kunnen halen en dat ze na de operatie weer snel opknapt. Misschien gaan ze voor alle zekerheid daarna nog bestralen of een lichte chemokuur bij haar doen, maar daar moet je nu nog niet al te veel op vooruit lopen.

Ik vind heel lief van je dat jij je zoveel zorgen maakt om je oma en volgens mij kun je dit best met haar bespreken. Het zal haar goed doen om te weten dat haar kleinkind zoveel om haar geeft. Ik ben de laatste maanden zelf nauw betrokken bij het proces van mijn neef van twintig die ook kanker heeft. Veel met elkaar praten en er vooral voor elkaar zijn is eigenlijk het belangrijkste.

Als jouw oma weet dat jij haar nog niet kunt missen en dat je van haar houdt zal dat haar vechtlust om te genezen vergroten.

Maak je niet al te veel zorgen. Doen alsof er niets aan de hand is kan natuurlijk niet, dat houd je ook niet vol. Ga gewoon naar school en praat erover met je leraren, met vrienden en vriendinnen en ga na school naar haar toe, schrijf eens een briefje of bel haar.

Ik wens je heel veel sterkte en ik geloof zeker dat jij je oma nog lang bij je zult hebben.

Nanny

• Ikkuh

heel erg bedankt voor je bericht. ik weet bijna zeker dat het zal helpen. als je zelf het ff niet meer aankan ofzo als je neef er slecht aan toe is, helpt het ook om informatie te zoeken op kanker.startpagina.nl

nogmaals bedankt

ikkuh