Hallo,

We kregen bij Biologie de opdracht om een werkstuk te maken met als thema iets met Kanker. Ik vind dit wel een goed onderwerp want ik hoor het echt te veel om mij heen en ik heb dit prikbord ook eens doorgelezen en al wat gevonden maar misschien weet iemand er nog wat aan toe te voegen en dit is ook leuk als nieuwe informatiebron: een soort interview via internet. Ik ben ook nog naar andere sites op zoek maar daar ben ik wel goed in ik heb hier alleen ingezet wta ik in het prikbord heb gevonden vooral van Judith ontzettend bedankt. Ons niveau is 4 VWO. Wij hebben gekozen om het over Chemotherapie en Radiotherapie te houden en de volgende deelvragen opgesteld, de leraar heeft eigenlijk de vragen opgesteld omdat hij onze eigen vragen minder goed vond zelf ben ik er dus neit geheel tevreden mee.

wat is kanker?

Kankercellen ontstaan uit je eigen lichaamscellen. Het enige dat anders aan kankercellen is, is dat het DNA op kleine puntjes veranderd (gemuteerd) is tijdens een celdeling. En dat is bij kanker juist op die plekken van het DNA, waar de groei van de cel in geprogrammeerd staat. Omdat deze gemuteerde cellen niet meer hetzelfde zijn als het eigen DNA, zouden eigenlijk in principe deze cellen door het lichaam herkend moeten worden als lichaamsvreemd en door het afweersysteem afgebroken moeten worden, maar om de 1 of andere reden gebeurt dit niet altijd. Een van de theorieen (er zijn er vele) meent dat dit te maken heeft met een verlaagd immuunsysteem en dat het daarom vooral ouderen zijn, die kanker krijgen. Dat gaat dus niet helemaal op, er zijn immers ook kinderen die kanker krijgen. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat kinderen in de groei zijn en dus meer celdelingen in hun lichaam hebben (anders groei je niet), en dus daarom een grotere kans maken op een foute celdeling met een mutatie in het DNA.

Mutaties in het DNA vinden vele malen per dag plaats gedurende de celdeling (bij volwassenen vinden ook celdelingen plaats, omdat ze oude afgestorven cellen moeten vervangen) en op plaatsen waar de cel langdurig geprikkeld wordt (b.v. in de darmen bij geobstipeerde mensen, in de huid bij zon-aanbidders, in de longen bij rokers, in de mond bij rokers die alcohol gebruiken, maar ook wel eens gewoon spontaan). Eigenlijk worden normaliter vrijwel alle gemuteerde cellen herkend als lichaamsvreemd (ze hebben immers door de mutatie een andere DNA-structuur gekregen dan de DNA-structuur van de eigen gezonde lichaamscellen) en door het immuunsysteem vernietigd.

Een aldus ontstane kankercel houdt zich dus niet meer aan de door het gezonde DNA voorgeschreven groeiwijze, maar gaat gewoon zijn eigen gang en kent in zijn groei geen grenzen meer. Hij kan overal doorheen groeien en stopt daar niet meer mee.

Omdat kankercellen door alles heen groeien, komen ze ook regelmatig bloedvaten en lymfbanen tegen. Als er een kankercelletje van de tumor loskomt en zich laat meenemen door de bloedstroom in de bloedbaan, kan de kankercel zich verderop in het lichaam weer nestelen en daar weer uitgroeien tot een tumor. Dan spreek je over een uitzaaiing.

wat wordt er allemaal vóór de therapie gedaan?

welke soorten behandelingen?

Chemotherapie wordt meestal per infuus gegeven en remt de groei van tumorweefsel. Het veroorzaakt ook een stagnatie/afbraak van sneldelend weefsel, waaronder ook gezond weefsel valt (haren, darmen, beenmerg) vandaar dat de bijwerkingen ook vaak in het gezonde weefsel te merken zijn (kaalheid, misselijkheid, bloedarmoede en infectiegevoeligheid vanwege gebrek aan witte bloedcellen).

Er zijn echter ook chemotherapieen, die niet per infuus gegeven worden en die niet zulke bijwerkingen hebben, zoals b.v. Tamoxifen. Maar deze soorten chemo werken niet bij elke kankersoort. Voor elke kankersoort is nl een bepaalde soort of combi van chemotherapeutica. Daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Wanneer en of welke chemo effectief is, hangt niet alleen af van de kankersoort, maar ook van het stadium waarin de kanker zich bevindt (is het al uitgezaaid, hoe groot is de primaire tumor? etc). Echt een keus heb je er niet in. Wetenschappelijk is uitgezocht, wat voor welk stadium het effectiefst is qua behandeling (chemo, operatie of een combi van chemo en operatie, of helemaal geen behandeling meer, als de kanker te ver gevorderd is).

wanneer wordt chemotherapie toegepast?

wanneer wordt radiotherapie toegepast?