Beste Gerard,
Ik lees je mail en het maakte erg veel indruk op me, wat moet het ontzettend moeilijk voor je zijn om je vrouw zo uit je handen te voelen glippen. Wat is het toch een rotziekte. Ik heb zelf nu 10 maanden geleden mijn moeder verloren (59 jaar), zij werd 5 weken voor haar dood opgenomen voor een kijkoperatie (lopend het ziekenhuis in en na een paar dagen weer thuis dachten we). Het bleek zo'n agressieve vorm van kanker, met inmiddels uitzaaiingen naar lever en longen-terwijl 5 weken daarvoor op longfoto's nog niks te zien was, dat ze 5 weken later is overleden. Mijn vader is overleden toen ik 3 was en vanaf het moment dat ik wist dat het einde verhaal was ben ik dag in dag uit bij haar geweest, ze was te ziek om nog naar huis te kunnen maar als ze eraan toe was geweest hadden we (mijn broer en ik) er ook alles aan gedaan om haar thuis te verzorgen hoe zwaar dat ook zou zijn geweest. Het was vreselijk moeilijk en toch ook een hele fijne tijd, we hebben zo van elkaar genoten hoe verdrietig het ook was. Gelukkig kon mijn moeder er geweldig mee omgaan, ze klaagde en zeurde niet en probeerde er echt nog wat van te maken met heel veel humor, daar heb ik zo'n bewondering voor; ze trok iedereen in de spiraal mee omhoog ipv naar beneden. Maar het is inderdaad onnoemelijk zwaar om er zo dag en nacht mee bezig te zijn, het is zo afschuwelijk wat je allemaal ziet, het valt mij op dat ook nu eigenlijk niemand enig idee heeft wat ik in de periode allemaal heb meegemaakt en gezien, het doet zo'n ontzettende pijn om je dierbare zo ziek te zien en om te weten dat die er straks niet meer is. Tja, het is heel moeilijk, ik hoop dat je de zorg kunt delen met andere mensen waar je ook straks goed mee zal kunnen praten omdat die wél weten wat je hebt meegemaakt.
Ik vind het geweldig zoals je je vrouw steunt, er zijn veel mensen die dit gewoonweg niet kunnen opbrengen en/of het niet aankunnen, aandurven. Je moet wel een heel sterk persoon zijn en jullie moeten het samen wel heel erg fijn hebben al veel jaren!! Ik weet zeker dat als ze er straks niet meer (fysiek) is, het je heel veel steun zal geven dat je nog zoveel voor haar hebt kunnen doen en dat je zo'n geweldige man voor haar was.
Heel veel sterkte en hou vol want het is het zo waard, maar denk wel aanjezelf want je weet niet hoe lang het nog duurt. Probeer in iedergeval goed te eten en aan je nachtrust toe te komen want anders hou je het niet vol.
Als je wilt mailen, doe dat gerust, ik herken het heel erg goed dat je er gewoon even over wilt praten.
Het allerbeste voor jou en je vrouw.
M
gerard schreef:
>
> mijn vrouw heeft dec.2001 de diagnose borstkanker met
> uitzaaiingen op lever en longen te horen gekregen na 6 x
> chemo na controle ook uitzaaiingen in het brein
> 5x zware bestralingen en na een half jaar weer onrustig in
> het lichaam, weer een nieuwe kuur van 3 mnd en controle nu
> was het hooft weer onrustig, nogmaals een andere kuur voor
> het hoofd en na 2 mnd de diagnose “uitbehandeld”
> we hebben ons leven weer een andere wending gegeven zoals
> zovaak het afgelopen anderhalf jaar leuke dingen doen en nog
> even “genieten”.
> 2 mnd na de diagnose heeft ze 6 epileptische aanvallen binnen
> 3 uur gehad en is ze volledig met valium platgespoten de arts
> kwam met de mededeling dat mijn vrouw in de eindfase van haar
> leven is en mogelijk wel weer iets zou opknappen als de
> valium uitgewerkt zou zijn. maar dat is niet gelukt ze gaat
> heel snel achteruit en kan niets meer zelfstandig. ik heb me
> op een kort ziekbed ingesteld en wil haar eigen keus om niet
> naar een ziekenhuis te gaan respecteren, het is ongelooflijk
> moeilijk maar ik zou het niet anders willen dan thuis omringt
> door familie en vrienden.mijn vrouw is van 20-12-1961 en
> nooit gerookt of gedronken,je kunt het ook niet begrijpen
> alleen er mee om leren gaan en veel liefde en aandacht te
> geven. toch geeft al die zorg een aandacht voor haar een
> voldaan gevoel, er te zijn en ervoor te zorgen geeft toch
> voldoening maar het is onnoemelijk zwaar.
> wie heeft dit ook zo ervaren?