mammografie

• marlene

Wie weet waar ik op eigen initiatief (dus ook voor eigen kosten) een mammografie kan laten maken. Ik voel al enige tijd onregelmatigheden in een van mijn borsten en volgens mijn huisarts is het niets (2 x bij hem geweest). Maar het laat mij niet los en zou graag zekerheid hebben.

Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt.

Marlene

• H@ns

Hallo Marlene.

Weet je dat je een verwijskaart kan krijgen voor verder onderzoek, dat je een arst kan dwingen om zo’n verwijskaart, jij betaald toch ook mee aan je eigen gezondheid, en waarom dan zo’n weerstand, al zou je alleen maar die kaart hebben voor je eigen gemoeds rust. Ga weer naar hem toe en zeg ik wil graag een verwijskaart hebben, want ik wil zeker weten waar ik aan toe ben, en als hij als arst ingebreke, en je het niet vertrouwd, heb je het recht om het hoger op te zoeken.

Ik heb dit al een paar maal mee gemaakt, en ook om een verwijskaart gevraagt en gekregen.

Dus doe je best en laat je niet met een kluitje in het riet sturen, en zo’n man weet prezies waar je wezen moet.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je harstikke gezond bent en mag blijven.

Mischien heb ik je hiemee wat geholpen Groetje Hans.

• frederique

Toevallig ben ik gisteren (voor iets anders) bij de huisarts geweest. Toen heb ik hem geljik even om een verwijzing voor een mammografie gevraagd. Daar deed hij absoluut niet moeilijk over. Je moet niet te bescheiden zijn in je vragen hoor. Zeker bij onrustige borsten heb je gewoon recht op een dergelijk onderzoek. Kijk even of je wat kunt vinden onder mastopatie op internet. Misschien kunnen zij (er is een belangenvereniging) je aanraden wat je kunt doen als je huisarts blijft weigeren. Succes!

• Mandy

Ja maar een huisarts kan en mag helemaal niet weigeren !!

Maar hoe weet je dat je Mastopathie hebt ? Ik heb zelf ook Mastopathie maar bij mij zijn ze er achter gekomen omdat ik ieder jaar een Mammografie moet laten maken omdat mijn moeder voor haar 50ste aan borstkanker is overleden ..

Ik had toen een knobbeltje in mijn borst en dat bleek om Mastopathie te gaan (ik was toen 23)

Gewoon naar je huisarts gaan en nogmaals om een verwijzing vragen !

Ik moet trouwens zeggen dat sommige mensen vreemd staan te kijken als je voor een bepaalde leeftijd een mammografie laat maken hoor !

Ik heb hetzelf gelukkig nooit ondervonden maar mijn zus wel !!

Daar vroegen ze aan is dit nu echt nodig op deze leeftijd ? En dat terwijl de oncoloog van mijn moeder het zelf aangeraden had omdat we toch een verhoogd risico lopen het ook te krijgen en Beter voorkomen dan genezen

En een goedaardig knobbeltje kan ook kwaadaardig worden

Dus dring er maar gerust een beetje op aan ……

Heel veel sterkte en ik hoop dat je nog even laat weten je een verwijzing hebt gekregen ja/nee

groeten Mandy