Chemokuur in de thuissituatie.

• Ronnie

Wie zou mij kunnen vertellen of er ook chemokuren in de thuissituatie worden gegeven? En hoe wordt er dan mee om gegaan? Ik vraag dit i.v.m. opleiding nivo 4.

Hartelijk dank.

• Nady

Beste Ronnie,

Mijn pa (kreeg) zijn chemo mee naar huis in een cassette die hij bij zich droeg in een heuptasje.

Na 2 dagen kwam de thuisverpleging dit afkoppelen.

Groetjes Nady,

• Ronnie

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Maar waren er nog speciale voorzieningen getroffen?

Welke thuiszorginstelling? Hoe was de voorlichting en begeleiding vanuit het ziekenhuis? Ik heb wel wat vragen, maar als je geen tijd hebt om te reageren neem ik je het niet kwalijk als je mij niet terug kunt mailen.

Groetjes Ronnie.

• Mandy

Ook mijn moeder kreeg de chemo mee naar huis in een heuptasje omdat zij een porth a carth had

En mijn vader verwisselde de cassette's als dat nodig was ..

Bij ons is er nooit thuisverpleging aan te pas gekomen ook niet op haar sterfbed ,mijn vader en ik hebben alles samen gedaan

groeten Mandy (26)

• Nady

Beste Ronnie,

De zorginstelling was eigenlijk een verpleegster op zelfstandige basis die 3 x daags thuis kwam om de zorgen aan onze pa te verlenen. Die zorgen waren eigenlijk niets bijzonder maar hij moest 3 X daags een spuitje krijgen om de maagsappen te beperken. De voorlichting in het ziekenhuis was prima, onze pa is niet rechtstreeks overleden aan de kanker maar wel aan een infectie die hij had opgelopen van 2 jaar chemo met een gehele verzwakking van de afweer als gevolg.

Dat Mandy haar ma die cassette's zelf verwisselde verwonderde me, dacht dat alles zo steriel mogelijk diende te gebeuren. Als de verpleging thuis de cassette afkoppelde ging kwam daar nadien toch een procedure aan te pas vb. de port a cath moest men naspoelen met fysologisch water om verstopping van de port a cath te voorkomen.

Indien je nog iets wil weten vraag gerust.

Groetjes Nady,

• Mandy

Hoi Nady

Mijn vader volgde die regels ook helemaal hoor ..En spoelde inderdaad de porth a carth ook na enzo ..

De oncoloog van mijn moeder heeft dat aan mijn vader geleert en hij moest het eerst een paar keer doen waar de oncoloog bij was en toen werd besloten dat mijn vader het makkelijk thuis zelf kon doen voor mijn moeder ..

Dat bespaarde mijn moeder iedere keer een rit van een uur naar het ziekenhuis …

Als je nog vragen hebt stel ze gerust

groetjes Mandy

• Nady

Beste Mandy,

Ik wist niet dat men dit zelf mocht doen.

Het is natuurlijk een groot voordeel dat het heen en weer rijden daardoor wegviel.

Nady,

• Mandy

Hoi Nady

Ja dat scheelde inderdaad heel erg dat het heen en weer rijden wegviel ..

Mijn moeder heeft maar drie of vier maanden chemo gehad en toen heeft ze besloten om er mee op te houden omdat ze daardoor bijna niet meer van bed af kwam en dat wou ze niet …

groetjes Mandy

• Ronnie

Hoi Mandy en Nady, bedankt voor jullie reacties. Kunnen jullie mij ook vertellen of je vanuit het ziekenhuis ook richtlijnen hebben meegekregen? B.V. op het gebied van omgaan met urine en ontlasting? gr. Ronnie.Mandy schreef:

>

> Hoi Nady

>

> Ja dat scheelde inderdaad heel erg dat het heen en weer

> rijden wegviel ..

> Mijn moeder heeft maar drie of vier maanden chemo gehad en

> toen heeft ze besloten om er mee op te houden omdat ze

> daardoor bijna niet meer van bed af kwam en dat wou ze niet …

>

> groetjes Mandy

• Mandy

Nee de beide punten hebben wij geen richtlijnen voor gekregen Ronnie