Wie heeft info over EPO-injecties?

• MarielleE

EPO, volgens mij een afkorting van eosinofiele peroxidase-injecties. Mijn vader gaat deze krijgen als gevolg van zijn chemokuur en bloedafbraak. Graag zou ik meer willen weten over deze injecties.

Alvast bedankt!

Mariëlle

• S@ndra

EPO staat voor erytropoëtine, het stimuleert de aanmaak van nieuwe rode bloedcellen. Het lichaam maakt normaal het hormoon erytropoëtine als dat nodig is. Je vader gaat nu een nagemaakte vorm van erytropoëtine krijgen in injecties om de bloedarmoede te bestrijden.

• Rita

Hoi Marielle

Ook ik heb enkele maanden epo-injecties gehad na mijn laatste chemokuur omdat mijn hb gehalte te laag bleef. Normaal moet dat rond de 7 liggen, mijne was 4. Na ong. 2 maanden epo was dat gestegen naar 10. Met een te laag hb gehalte ben je altijd moe en heb je geen energie, epo is dan de aangewezen manier om dit op te peppen. Ik ben er enorm van opgeknapt en heb totaal geen nadelige gevolgen ondervonden. Zogauw je hb gehalte weer goed op pijl is kan je gewoon stoppen en blijft het normaal (tenminste bij mij). Technische gegevens heb ik helaas niet alleen de folder die je vader waarschijnlijk ook wel zal hebben.

Gr.Rita

• Mariëlle

Rita, moest jij de injecties zelf toedienen? En hoe deed je dat? (gewoon onder de huid ofzo?) We hebben nog geen folder gekregen, omdat het nog niet 100% zeker is dat hij deze EPO-injecties gaat krijgen, al denken we van wel.

Bedankt voor je hulp,

Mariëlle

• Judith

Hoe je jezelf EPO toe moet dienen, wordt je geleerd door de oncologieverpleegkundige. Er zijn talloze (vooral nierpatienten) die zichzelf EPO tioe kunnen dienen. Ik ken veel mensen die er erg tegenop zagen, maar het is ze allemaal gelukt, met een mooi HB tot gevolg. Veel sterkte en suc6!

• Rita

Hoi Marielle

Er kwam bij mij elke week iemand van de thuiszorg de injectie toedienen maar je kunt het ook zelf doe. De arts van het ziekenhuis heeft dat voor me geregeld.

Succes ermee

Groetjes Rita