longkanker

• Gitte Oost

Mijn moeder heeft naar alle waarschijnlijkheid longkanker. De moeilijkheid is dat de longtumor heel diep in haar longen zit. Hierdoor is het voor de artsen moeilijk te bepalen of de tumor in de longen zit of tussen de longen. Het is een onzekere en moeilijke periode waar wij met z'n allen door heen moeten. Nu heb ik een vraag: Wie heeft ervaring met deze problematiek van diagnose stellen en wat zijn de mogelijkheden voor behandeling?

• charles

Dag Gitte

Ik zal me ff voor stellen mijn naam is charles , ik kreeg 2 jaar geleden longkanker maar ik had een kleincellige type, wat zeer aggressief is maar tegenwoordig heel goed te bestrijden is. Ik ben 57 jaar en zie alles ziet er weer redelijk uit.

Ik zou je het volgende advies willen geven,

vraag wat voor soort kanker het is

zoek op het internet naar de mogenlijkheden

schrijf al je vragen op en leg ze voor aan de artsen

werk alles punt voor punt af , en zorg dat je de antwoorden opschrijft

ga altijd met z'n tweeen

denk na over eventueel een second opinion, in een academisch zieken huis

maar doe dit altijd in overleg met de artsen.

Ik wens jullie veel kracht en sterkte toe met dit toch wel zeer onplezierig bericht.

charles

• john

Gitte,

Mijn schoonvader heeft een zgn. PET-scan gehad. Deze scan wordt maar op drie plaatsen in Nederland gedaan, en zou beter werken als een MRI scan.

Overleg met je longarts. (ziekenhuizen Radboud Nijmegen; AZ Groningen en AZVU amsterdam)

Groeten,

John