bot

• Yvonne Bosman

Hallo mensen,

ik zou graag willen weten wat de symtomen zijn als men botkanker heeft?????

Hoe voel je het dan? Ik hoor steeds meer verhalen van als de mensen bv baarmoederkanker heeft, of leukemie of zo, en dat later de botkanker komt en leverkanker ook? Ik wil het duidelijk weten.

Als iemand botkanker heeft, wilt het zeggen dat men dan zo afgevallen is en dat die ook naar fles water grijpt (dorst gevoel)?????

Liefs Yvonne

• charles

Dag Yvonne

waarom wil je het eigenlijk weten , twijfel je zelf of dat je het hebt,???

Kun je dan niet beter naar de dokter gaan en dan vragen om een botscan dan weet je het zeker en hoef je je zelf niet ongerust te maken.

veel sterkte ermee

charles

• Yvonne Bosman

hoi charles, ik wil dit juist weten want het gaat om mijn moeder, en ze vertelt me niet zo gauw van alles uit bezorgdheid, vandaar dat ik via deze pagina wilt weten.

groetjes yvonne

• Anneke

Beste Yvonne,

Allereerst heeft charles gelijk, alleen een botscan sluit evt.botkanker uit of niet.

Verder wil botkanker zeggen dat er uitzaaiingen zijn t.g.v. diverse soorten kankers.

Ook symptomen zijn divers : spontane botbreuken ( je hoeft vooraf dus geen pijnklachten te hebben) als een “knagend”gevoel ergens in het lichaam. Uitgebreide botkanker geeft hevige pijnen, dit komt omdat er botten rijk zijn aan bloed en zenuwbanen, deze zijn dan ernstig aangetast.

Maar………..nogmaals geen zorgen maken omdat je moeder dat zelf niet aangeeft,

Wat wel helpt is jouw zorgen kenbaar maken aan je moeder, juist om haar zwijgbaarheid. Openheid is in welke vorm van ziekte dan ook voor zowel de betrokkene alsmede zijn/haar indirecte omgeveing van groot belang.

• Heidi

Mijn vader had ook kanker in zijn botten. Hij had gewoon pijn op de plek waar de tumor zat. Verder had hij natuurlijk ook kanker in zijn lever en heilig been dus echte aanwijzingen had hij niet, behalve dan het pijngevoel op de plaatsen zelf.

Voor de rest had hij eerst nog chemo enzo voor de andere plekken dus symptomen niet merkbaar.

Ik hoop dat je een beetje geholpen bent,

Heidi

• annette

Vorige week hebben wij te horen gekregen dat mijn schoonvader botkanker heeft. Zo'n 9 jaar geleden heeft hij al eerst keelkanker gehad en daarna longkanker. Hierna is hij dus een aantal jaren kankervrij geweest. Een paar maanden geleden kreeg hij een bobbel achter in zijn knieholte en pijn aan de schouder. Hij zei zelf steeds dat het kwam omdat hij uit de tram gevallen was. Je hoorde hem echter nooit klagen over pijn die hij achteraf dus al weken lang moet hebben gehad. Een paar weken geleden is de bobbel in zijn knie opengebarsten.Na botscans en echo's is het dus (wat wij al vermoedden) botkanker. Het schijnt verschrikkelijk pijnlijk te zijn en gelukkig krijgt hij nu morfine zodat de pijn iets draaglijker is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, mijn schoonvader is nl. ook zo'n type die vast niet wil klagen en het niet zelf aangeeft.

Annette

• Ankie

Ik heb nu toch een vraagje. Is botkanker hetzelfde als uitzaaingen??

Volgens mij is botkanker wanneer er een tumor in de botten is.

Uitzaaingen in de botten betekent da de haard ergens anders zit.

Zo is het toch? Mijn moeder is overleden aan uitzaaingen in de botten. Ze hebben niet kunnen vinden waar de haard was.

Liefs Ankie

• Judith

Ja, je hebt uitzaaiingen naar het bot van andere tumoren (zoals borstkanker, prostaatkanker en longkanker e.d., die zaaien “graag” uit naar het bot) en kanker echt van het bot zelf, zoals osteosarcoom, chondrosarcoom, Ewingsarcoom en b.v. de ziekte van Kahler.

Het maakt inderdaad voor de prognose nogal uit of het om bot-uitzaaiingen van andere tumoren gaat (over het algemeen heeft dat een slechte prognose) of om een tumor echt uitgaande van het bot (prognose afhankelijk van het stadium, doorgroei en uitzaaiingen).

• heidi

Mijn vader had ook uitzaaingen waarvan de haard in zijn darmen aanwezig was. Maar het waren wel degelijk tumoren hoor!

Alleen niet als beginpunt van zijn kanker.

Lijkt me erg vervelend als je niet weet waar de haard is.

Succes

Heidi