Vraagje

• Dave

In mijn directe familie zijn er verschillende soorten kanker geconstateerd.

Mijn opa, oma en moeder zijn eraan overleden en mijn tante heeft een paar jaar geleden borstkanker gehad.

Ik ben nu 18 jaar en zou graag willen weten of er mogelijkheden zijn om mezelf te laten testen op kanker.en dan niet zozeer een specifieke soort, maar op de meest voorkomende soorten van kanker. Ik vroeg me af of het uberhaupt erfelijk is of is het toeval dat zoveel directe familieleden het gehad hebben?

• Sanne

Hallo Dave!

Als het om allemaal verschillende vormen van kanker gaat, kun je ervan uitgaan dat het niet erfelijk is. Ook in mijn familie komen verschillende soorten van kanker voor, nml longkanker, leverkanker, darmkanker, borstkanker en eierstokkanker.

Een combinatie van de laatste 2, borst- en eierstokkanker is in mijn familie wel erfelijk, en ben zelf gendraagster wat inhoudt dat ik een hoge kans heb om het ook te krijgen. Wat ik zo weet, en gehoord heb tijdens symposiums, bestaat er ook erfelijke vorm van darmkanker, en oogkanker. Longkanker is zeker niet erfelijk, maar kan wel vaak in een familie voorkomen, bijv. omdat veel familieleden roken.

Als je twijfelt, en je zorgen maakt, kun je natuurlijk altijd je huisarts om advies vragen.

Groetjes Sanne

• Ria

Vraag inderdaad je huisarts om advies.

Eventueel kun je een doorverwijzing vragen naar een ziekenhuis waar ze erfelijkheidsonderzoek doen.

• sanne donkers

geachte menee/ mevrouw

ik ga een presentatie maken over mensen met borstkanker.

nu had ik een vraagje, zijn er speciaale ziekenhuizen voor mensen met kanker.

zo ja, welke zijn dat.

met vriendelijke groet

sanne donkers

• Linda

Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam