PET Scan

• Sander

Hoi,

Afgelopen dagen zijn wij geconfronteerd met kanker in de familie. Naar aanleiding van kortademigheid/ hoesten zijn er foto's gemaakt en is een te grote hoeveelheid pleuraal-vocht rond de longen geconstateerd. Vervolgens is vocht/slijm afgenomen. Hieruit blijkt dat er kwaadaardige cellen aanwezig zijn en hoogstwaarschijnlijk zijn er uitzaaiingen in longen en/of longvlies.

Door middel van een PET Scan moet nu op korte termijn worden vastgesteld waar de bron zit. Echter, hier wordt nu al bijna een week op gewacht, zonder dat duidelijk is wanneer deze scan kan plaatsvinden.

Mijn vragen: heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang moet het duren voordat zo'n scan gedaan kan worden? Zijn er ziekenhuizen waar er wel snel kan worden gescand?

Mijn vader wordt behandeld in het Sint Antonius ziekenhuis in Nieuwegein. Zijn er ervaringen met dit ziekenhuis?

Elke reactie op dit bericht wordt ontzettend gewaardeerd!

Sander

• Ton

Sander,

Voor zover mij bekend zijner maar een paar ziekenhuizen (6?) in Nederland die over een dergelijke machine beschikken.

De wachtijden kunnen hierdoor lang oplopen.

Voor zover mij bekend kent Groningen de korste wachttijd.

In Belgie echter, waar veel meer ziekenhuizen over een PET Scan beschikken bestaan er helemaal geen wachtijden.

Door de Dan. den Hoed Kliniek in Rotterdam wordt er om die

reden vaak direct een afspraak gemaakt voor een PET in

Antwerpen.

Misschien ben je wat geholpen.

Ton

• Sander

beste Ton,

hartelijk bedankt voor je reactie. We zijn er al achteraan gegaan, contact opgenomen met Daniel den Hoed-kliniek. Ze zijn daar erg behulpzaam! Echter, zij geven aan dat een week wachten op een scan niet uitzonderlijk lang is. Inmiddels is bevestigd dat de scan dinsdag plaatsvindt. Dus we moeten daar toch even op wachten.

nogmaals bedankt

Sander