Zo!!!!
Dat is geen goed nieuws kan het behandeld worden of is het al te ver?
Mark
www.gestoptmetroken.nl
roken is slecht voor je, punt uit. Het gekke is inderdaad dat we toch allemaal met z'n allen blijven doorpaffen. Begrijp me niet verkeerd; ik rook zelf als de gekste; tegen de 2 pakjes per dag (redelijk ranzig). Aan de andere kant is vet eten ook slecht voor je, maar hoeveel van ons zie je niet een paar keer week (of in ieder geval zaterdag in de stad) een vette hap naar binnen werken. Iedere week horen we berichten over de Nederlander die steeds vetter eet en wordt, dus ook daar kunnen we niet mee ophouden. Blijkbaar is het genot van iets wat niet bepaald bijdraagt aan je gezondheid toch op de korte termijn een groter goed. Daarnaast nog het volgende; als je in Cairo een dagje rondloopt, heb je het equivalent van 2 a 3 pakjes sigaretten aan smok opgesnoven. Daar loop je dan als niet-roker, denkende dat je gezond bezig bent….De wereld is zo krom!
Anderzijds, als de overheid zo graag zou willen dat we niet meer zouden roken, zouden ze de hele boel moeten verbieden. Gewoon uit de handel nemen die boel. Maar nee, die 3 en een halve euro per pakje kunnen ze schijnbaar ook niet missen. Ze verhogen gewoon ieder half jaar een pakje met 10 cent; ontmoedigingsbeleid heet dat. Gooi er dan gewoon 10 euro boven op.
Uiteindelijk komt het dus gewoon op jezelf neer; stop je of doe je het niet. Mijn moeder heeft afgelopen jaar non-hodgkin gekregen. Heeft 40 jaar gerookt en is in januari 2002 opgehouden (omdat we allemaal waren gestopt). Daarna werd ze dikker, zoals de meeste stoppers. Zo'n bolle buik, wat ik ook had van het stoppen. Bleek dus achteraf niet van het stoppen maar van kanker. In juni had ze haar eerste chemo-kuur. Alle behandelingen heeft ze achter de rug, maar heel misschien beginnen we weer opnieuw als de ct dat aangeeft. Non-hodgkin schijnt niets te maken te hebben met roken, wel schijnt er verband te zijn met haarkleuringen!!! Is het het ene niet, dan is het dus wel wat anders…..
Ach het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is LEEF. Doe wat je hart je ingeeft en geniet van iedere dag dat je hier bent. Geniet van de mensen om je heen en sta iedere dag stil bij de mooie dingen. Beleef je dromen en durf lief te hebben. Heb een vol leven!!
Liefs Annelies
(sorry voor het onsamenhangende verhaal)
Hoi Annelies, mijn vader heeft longkanker en wilt graag dat ik stop met roken. Helaas na deze vreselijke tijd is het me nog niet gelukt om te stoppen. Heel vaak voel ik mij schuldig dat ik rook, maar anderzijds als ik rook voel ik me totaal ontspannen. En toch weet ik dat het slecht is!! Laats hoorde ik dat een collega longkanker had en nog nooit gerookt had. Het is inderdaad heel krom. Ik heb nu dan ook een hele andere kijk op het leven; ik eet gezond, ik sport, ik ben gelukkig en heel sterk, heb een lieve familie en lieve vrienden kortom IK LEEF!!!! Ik hoop ooit te kunnen stoppen, maar op dit moment is er emotioneel gezien zoveel aan de hand dat het NU gewoon niet gaat. Het is zwak, maar het lukt me gewoon niet.
Sorry, maar hier MOET ik toch even op reageren. Mijn partner is 2 maanden geleden overleden aan kanker. Melanoomkanker welteverstaan. Hij was een verstokte roker (op het laatst 3 pakjes per dag). Zijn sigaretten hebben hem zijn laatste dagen dragelijk gemaakt! Bovendien, het melanoom had zich verspreid door zijn hele lichaam… rug, darmen, bekken, armen, benen, hersenen, en ja, ook zijn longen. Laten nu net de melanoom tumoren in zijn LONGEN de ENIGE tumoren zijn geweest die verkleind zijn gedurende zijn ziekte… Raar maar waar! Ikzelf rook niet, en promoot het ook niet. Maar laat aub IEDEREEN in zijn waarde (en waar het mijn partner betreft… ik ben blij dat zijn laatste dagen niet verziekt zijn door fanatieke niet-rokers zodat hij toch nog ENIGE kwaliteit van leven had!)
Er wordt hier wel erg positief over roken gesproken. dat het zou ontspannen enzo.
Tsja, als je de diagnose longkanker hebt gekregen moet je gewoon lekker door blijven roken, want je gaat toch dood binnenkort.
Deze jongen is blij dat hij van het roken af is na 15 jaar en heeft geen moment spijt dat hij niet mer rookt.
Ik zie en zag alleen maar de nadelen van het roken en zu absoluut geen voordelen. Hoe overtuigend een roker ook kan praten over het genot van roken!
Hoi WCS,
Ik ben het helemaal met je eens. Roken onspant niet, maar geeft juist spanningen omdat je aan je nicotinebehoefte moet voldoen. Ik ben een ex-roker met de diagnose longkanker (36 jaar jong dus!!). Doordat ik niet meer rook maak ik nog een kans op leven. Zodra ik weer begin, zal ik de kanker weer aanwakkeren. En ik vind persoonlijk dat we niet positief over roken moeten praten op deze site, want ook de jeugd komt op deze site en ik vind dat we een ontmoedigingsbeleid moeten voeren. Daar moeten jullie het mee eens zijn, toch!!!
Gewoon Gewoontje
Hallo,
Zit hier op een vrijdag namiddag wat info op te zoeken in cyberspace en ben zo hier terecht gekomen. En ja, ik zit lekker thuis te bekomen van een borstreconstructie, twee dagen geleden. Leuk “ze” terug bij mij te hebben. De pijn is zoete pijn. Toch vreemd dat de titel Roken zoveel reacties uit lokt, dus ook bij mij. Ik heb jarenlang -16 om juist te zijn - gerookt en zal dit mezelf nooit vergeven, daar ik meen dat ik het leed van mezelf en van mijn familie en vrienden grotendeels zelf veroorzaakt heb. Er is geen excuus om te roken, en het is onbegrijpbaar dat ik na mijn amputatie nog steeds rookte. De idee te stoppen met roken ging reeds ruim vóór de diagnose door mijn gedachten, maar het lot heeft me hierbij een handje geholpen. Ik ben ergens in februari dit jaar gestopt, en dit heeft me zeer weinig moeite gekost (ik moest enkel maar naar mijn boezem kijken voor die extra oppepper…haha.)
Ik had ook een paar hoofdstukken gelezen uit het boek van Allan Carr's, easy way to stop smoking. Indien u nog geen kankerdiagnose gekregen hebt, en dit ook zo wil houden, is dit echt een aanrader. Er wordt uitgelegd waarom je rookt, wat je word wijsgemaakt, wie er enkel en alleen maar beter van wordt. Een tip voor verjaardagscadeau's, en andere blijde gebeurtenissen. Niet iedereen die rookt krijgt kanker, maar velen toch wel. Het heeft geen nut jonge meisjes aan te klampen welke een sigaret roken om hun slanke lijn te behouden en hen hartverscheurend te zeggen dat ze best maar genieten van dat boezempje nu het nog kan. Dat zou bij mij vroeger ook niet geholpen hebben….
Voor diegenen die wensen te stoppen kan ik dat boek echt aanraden.
Dus snel naar die winkel.
Groetjes.
Christel
31 jaar
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?