het ziekenhuis luistert niet

• henny van straaten

Mijn vriendin heeft borstkanker, en het is inmiddels uitgezaaid naar haar botten.

op dit moment gaat het weer niet goed, een darminfectie heeft haar nu weer onderuitgehaalt.

Nu is mijn probleem dat de artsen in haar bed slechts kanker zien liggen en dat ze er geen idee van hebben dat er nog een mens aan vast zit die moet eten.

Tot nu toe eet zij bijna niets en in het ziekenhuis blijven ze zeggen, als je geen trek hebt hoef je niet te eten, dit terwijl ze van een sterke meid is veranderd in een wrak eigenlijk door een aaneenschakeling van dingen, zoals een schimmelinfectie in haar keel welke pas na het bezoeken van vier artsen uiteindelijk werd ontdekt door een andere KNO arts omdat deze naar ons luisterde en dieper in de keel keek, iets wat wij steeds aangaven want er knapte zelfs soms iets en er kwam dan bloed mee.Na deze ontdekking kon ze na twee dagen weer eten en kwamen wij er achter dat deze klacht bij bestraling erg veel voor komt jammer dat dit twee weken en veel ergenis en veel kilos moest kosten

Maar goed over dit soort dingen kan ik inmiddels een boek schrijven, maar ons probleem is wat kunnen we aan verhongeren doen op dit moment heeft ze diaree en geeft over als ze eet of drinkt alleen hele kleine beetjes blijven er in maar dat is misschien een half droog beschuitje per dag, als dit zo door gaat verlies ik haar door verhongering, en in het ziekenhuis vinden ze dit schijnbaar normaal, er zou gisteren een dokter komen maar die is niet geweest en een voedingsdeskundige beloven ze wel maar komt ook niet.

ik hoop dat ik dit kan oplossen voor ik mij afreageer op de verkeerde want dit soort gevoelens passen echt niet bij mij.

wie weet raat.

groetjes Henny

• Njonja

Hoi henny ik weet niet of je mijn verhaal hebt gelezen over de longkanker en lymfklierkankerdie mijn moeder heeft>mijn moeder is ook in een hele korte tijd heel veel afgevallen door de 5 chemokuren die ze heeft gehad is ze al heel veel kwijtgeraakt en dan heb ik het niet alleen over de kilo's ze heeft ook 4 weken lang elke dag brestraling gehad haar slokdarm was heel erg opgezwollen en geiriteerd ze heeft toen ook weken niet kunnen eten zelfs als ze eten ging maken voelde ze zich beroerd we hebben toen astronoutenvoeding bij de apotheek gehaald ze kwam weer een beetje bij .ze woog voor de ontdekking van longkanker 67 kilo twee weken erna woog ze nog maar 53 kilo ik ben ook niet te spreken over sommige artsen en ik ben het ook niet altijd eens met wat ze zeggen wij hebben een longarts hier die ziet ons liever gaan dan komen als ik wat vraag geeft hij een heel vaag antwoord en kijkt me aan met een blik van ik heb het druk wij hebben in amsterdam een radiotherapeute die heel veel geduld heeft al mijn vragen beantwoord als we zitten te huilen haalt ze meteen iemand om een bekertje water te halen het ging een jaar redelijk met mijn moeder tot we vorige week te horen kregen dat ze ook lymfklierkanker heeft.

groetjes Njonja

• manon

Lieve Njonja, ik blijf voor jullie bidden en duimen, op dit moment in je leven weet je niet wat je moet en waar jezelf staat. liefs Manon

• charles huyben

Dag Henny

Het is heel vervelend als je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt , en nog erger wordt het als de situatie verergerd/verslecterd.

Om de artsen het juiste antwoord cq te laten luisteren zou ik het volgende doen:

1 een gesprek aanvragen van een kwartier

2 denk thuis na over de gehele situatie

3 maak een vragen lijstje , stel deze en verlang een bevredigend antwoord, en werk je lijstje af.

4 mocht je na deze sessie niet goed behandeld zijn , naar jouw gevoel zeg dat dan rustig tegen de arts, en overleg hoe dat dan beter moet

5 je kunt dan overwegen een klacht in te dienen , deel dit dan ook rustig mee aan de arts, en vertel hem waarom.

Henny ik hoop voor je dat dit wat opleverd.

Ik heb begrepen dat het eten ook slecht ging , waarom is er geen dietiste ingeschakeld, deze kan dan altijd vloeibaar voedsel voorschrijven, dan krijg je alle

voedings stoffen binnen die een mens nodig heeft.

Vraag hierom

Mag ik je veel wijheid toewensen, veel kracht voor je vriendin dat het spoedig beter mag gaan , en dat de problemen opgelost worden

Vriendelijk groetend

charles huyben

• manon

Ik kan je zo goed begrijpen. Vreselijk allemaal ook. Probeer eens Nutridrink, kleine pakjes met ook voedingsstoffen in verschillende smaken (weet niet of ze haar smaak nog heeft natuurlijk)

veel sterkte manon

• jolanda

Mijn pa had een hersentumor is afgelopen december overleden.

Maar hij kon ook niet eten en moest aankomen voor de operatie die zou gaan komen.

Toen hebben wij gehoord van iemand die ook kanker had genaamd koos ,die had het over een soort van astronautenvoeding .

Dat zit in kleine pakjes en kan je met een rietje opdrinken en is in vele smaken.

Maar je moet het wel via de huisarts vragen.

Die moet dan een aanvraag doen bij het ziekenfonds.

WIj zijn er toen zelf heen gegaan en gezegd dat het met spoed moest want mijn pa was ook helemaal vermagerd.

Intussen als je moet wachten op toestemming kun je ze ook kopen bij de apotheek en moet je het even voorschieten je krijgt het dan wel terug.

Deze voeding zit netzo veel in als een gewone maaltijd.

Ik hoop dat ik je hier mee verder heb kunnen helpen .

Ik wens jullie veel sterkte en laat even horen of het is gelukt.

Groetjes Jolanda

• Eef

Beste Henny, mijn vader lag in een ziekenhuis waarvan ik ook het gevoel had dat hij daar verkeerd zat. Ik twijvelde eerst, maar later bleek ook dat meerdere familie leden twijvelde over dit ziekenhuis. We hebben toen om overplaatsing gevraagd naar een ander ziekenhuis. Ik kan je zeggen dat het mijn vader en ons heel veel goeds heeft gedaan. Zelfs dit ziekenhuis vertelde ons dat het ander ziekenhuis fouten had gemaakt! Ik weet precies hoe het is als er niet naar je geluisterd wordt. Ik wil hiermee niet zeggen dat je meteen om overplaatsing moet vragen!! Ga eerst een goed gesprek aan met de arts en vertel hem precies hoe je erover denkt. Misschien dat hij je alles goed uit kan leggen, en mocht je daarna toch een verkeerd gevoel te hebben; twijvel dan niet en vraag om overplaatsing naar een ander ziekenhuis!! Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!!!

• Ankie

Hoi Njonja, ik heb niks meer gelezen van je. Hoe is het bij jullie??

Hopelijk lees je dit.

Liefs Ankie