chemo bij darmkanker, xeloda?

• lotte

Hallo,

Wij hebben vandaag te horen gekregen dat mijn vader 5-FU chemo zou krijgen via een infuus (enkele dagen per maand naar het ziekenhuis). Toen wij vroegen of hij ook behandeld kon worden met Xeloda (capecitabine) zou dat ook kunnen door mee te doen aan een onderzoek waarbij getest wordt wat het verschil is tussen beide chemo's. Wij hebben van Xeloda gehoord via een programma bij Mens & Lijf dat enkele weken geleden is uitgezonden.

Mijn vader heeft darmkanker (primaire tumor is verwijderd) en er zijn nu 2 vergrote lymfe klieren aangetroffen. Heeft iemand ervaring met Xeloda? Je kunt dit thuis innnemen in tabletvorm en volgens de informatie die wij hebben zouden er minder bijwerkingen zijn dan bij de reguliere 5-FU behandeling hoewel de oncologe vandaag heeft gezegd dat er juist iets meer bijwerkingen zijn bij gebruik van Xeloda.

Alle info is welkom.

• esther

hallo lotte

mijn moeder gebruikt op dit moment xeloda en er zijn bij haar inderdaad minder bijwerkingen ze voelt zich wel goed. ze heeft geen last van haaruitval en het prettige van dit middel is dat je niet in het ziekenhuis hoeft te liggen.

veel sterkte ermee

• lotte

Hoi Esther,

bedankt voor je reactie.

heeft jou moeder ook darmkanker?

Wat ik een beetje vaag blijf vinden is hoelang zo'n kuur (of kuren) het proces kan rekken, niemand heeft daar een antwooord op en het is natuurlijk ook moeilijk te zeggen maar toch.

Slaat het bij je moeder goed aan? Hoelang is ze er al mee bezig en doet zij ook mee in de vorm van een proef?

Heeft ze wel andere bijwerkingen, zoals last van de huid?

jullie ook sterkte

• Pedro

Lotte,

Hoe lang ze het proces kunnen “rekken” is per persoon verschillend. Maar vergeet niet dat in sommige gevallen ook uitzaaiingen met chemo kunnen verdwijnen! Als de uitzaaiingen alleen in de lymfegebieden aanwezig zijn is er absoluut nog kans op genezing. Ik heb daar inmiddels bewijs van door middel van email contact met mensen die dit ook gehad hebben (meer als 5 jaar geleden).

“Onze” internist vertelde gisteren bij ons bezoek aan het ziekhuis dat er bij mijn vader geen uitzaaiingen te zien waren door middel van echo en foto's. Echter dat dit geen garantie was, maar wel positief. Maar zouden ze er wel zijn dan ging hij toch voor volledige genezing door middel van chemo. Als er bij operatie en door pathaloog niets vreemds wordt gevonden krijgt hij helemaal geen chemo.

Dus, al is het per persoon verschillend … de behandeling, de beleving en de genezing… geef de moed niet op!!

Ik hoor veel positieve geluiden over Xeloda. Ik zal er eens wat verder induiken voor je. Ik werk bij een groot pharmaceutisch bedrijf en heb wel wat speciale ingangen.

Heel veel sterkte! Ook voor je vader en rest van de familie.

Pedro

• esther

hoi lotte

mijn moeder heeft geen darmkanker , zij heeft uitzaaien van blaaskanker ze heeft al eerder chemo gehad en dat sloeg in eerste instantie goed aan maar na 5 maanden begon het in tumor in haar bekken weer te groeien. het schijnt dat xeloda ook goed werkt bij blaaskanker zegt de oncoloog.

ik heb nog geen idee of deze kuur aanslaat want ze is pas twee maanden bezig en heeft nog geen ct-scan of longfoto's gehad,dus dat word straks weer zenuwslopend.maar van bijwerkingen heeft ze haast geen last ze is wat moeier en haar eetlust is minder. en zij doet niet mee aan een onderzoek .

goetjes esther

• lotte

Ik vind het inderdaad ook raar maar zoals wij het hebben begrepen kun je dus niet meer genezen als er uitzaaiingen zijn (stadium Dukes D). In principe zijn de uitzaaiiingen alleen met het weefselonderzoek aangetoond en is alles nog te klein om de scan te zien (behalve de 2 vergrootte lymfeklieren). Als chemo kankercellen kan vernietigen waarom dan niet alle kankercellen?

Ik zou het fijn vinden als je meer info over Xeloda hebt. Bij ons in het ziekenhuis is er nog een proef gaande (fase III onderzoek). In Amerika en andere landen wordt het al veel gebruikt. Ik heb via internet wel wat onderzoekjes erover gevonden maar niet echt wat de ervaringen van mensen zijn en zo.

We wachten nog op informatiemateriaal over het onderzoek met Zeloda.

Maar we blijven zeker positief hoor!

Bedankt voor je reactie.

Lotte

• Pedro

Lotte,

Ik kan je wel wat info mailen over Xeloda. Dit zijn wel (engelse) wetenschappelijke artikelen ik weet niet of je daar wat mee kan. Deze gaan vooral over de eerdere fase studies. Echte betrouwbare gebruikerservaringen heb ik nog niet gevonden.

Ik duik nog wel even hier de bieb in en spit wat verder in onze databases.

Eventuele info kan ik je alleen mailen via je prive account omdat de informatie bedrijfs vertrouwelijk is. Dus mocht je de artikelen willen dan stuur me maar een mailtje (ackerp@home.nl). Nogmaals, ze zijn niet simpel te lezen maar ik stuur je ze graag.

Groetjes,

Pedro

• lotte

Hoi Esther,

Hoe gaat het nu met je moeder?

Mijn vader gaat nu starten met Xeloda.

Heb je misschien nog tips om bijwerkingen te voorkomen/ verhelpen?

veel sterkte

groetjes Lotte

• esther

hoi lotte

mijn moeder begint deze week aan haar vierde kuur met xeloda maar wij en ook de oncoloog hebben het idee dat het niet veel doet ze heeft nu een gesprek gehad met een radioloog en die heeft besloten om de tumor te gaan bestralen,dus we hopen nu maar dat dat helpt .

groetjes esther

• lotte

Dank voor je reactie. Mijn vader is gisteren begonnen met zijn eerste kuur.

In het ziekenhuis hebben ze ook weinig info omdat het voor hun ook allemaal nieuw is.

Veel sterkte in ieder geval veder!

Groetjes Lotte