Ik wil iedereen die met chemo te maken krijgt-heeft in welke vorm dan ook er op attenderen dat wanneer er over infecties of bacterien wordt gesproken je zeer allert moet zijn. mijn vader is gisteren begraven. 6 december hoorde hij dat hij longkanker had. met kerst de 1ste chemo. na de 2e chemo ( en twee bronchoscopien) verminderde de weerstand en liep hij een bacterie op die hem op 18 feb de das om deed. tumoren kleiner en practisch weg en dan overlijdt je nog aan een infectie, plus een longontsteking en waarschijnlijk ook een uitzaaing in het lymfevatstelsel in de long. tot het allerlaatste moment een uur voor zijn dood was hij nog niet van plan om op te geven. zo een vechter. vreselijk is het om iemand waar je zo van houdt naar adem te zien snakken en een steeds grauwere kleur te krijgen. machteloos loop je van het bed naar de gang en van de ene huilbui weer dapper naar hem toe om te praten……….ik heb hem zien sterven. ik weet nu hoe dat is. je kan niet meer vechten als de kracht ontbreekt. kanker en alle gevolgen van dien is de meest vreselijke ziekte (ook in deze vorm) die ik heb meegemaakt. ik heb een dochtertje van 7 en we moeten er door heen. mijn moeder is dapper maar heeft in 2 en halve maand een sterke man( mijn vader was net 71 en verzette 1000 bergen) tot een wrak zien weg teren . vraag en praat zoveel mogelijk met artsen. laat je niet en nooit met een kluitje in het riet sturen. sta op je strepen. neem niet alles aan…….vraag desnoods een second opinion. steun en praat zoveel mogelijk met de zieke.
ik ben er zelf zeker van dat artsen lang niet altijd een behandeling zorgvuldig uitvoeren. maar ja, ik sprak al lang over de medische maffia. ik wens een ieder die dit leest en in een dergelijke situatie zit heel veel sterkte. want mijn god wat heb je dat nodig als uiteindelijk achterblijvende. liefs Manon