reden tot ongerustheid??

• vragenstelster

Ik heb een knobbeltje in mijn borst ietwat boven een litteken van een eerdere ingreep een dik half jaar terug. Volgens mijn huisarts is het littekenweefsel en er is verder geen onderzoek gedaan, volgens hem niet nodig.

Nu, 3 maanden later, is het knobbeltje 2 keer zo groot, wel voornamelijk het litteken volgend. Sinds een tijdje wordt de huid waar het knobbeltje onder zit met vlagen blauw/paarsig of rood, afwisselend met de gewone huidskleur. Bovendien kan ik nu in als ik op bed lig het knobbeltje zo zien zitten, de huid vormt daar als ware een heuveltje.

Heb het laatst nog eens bij de huisarts aangekaart, min of meer eigenlijk vlug vlug tussen andere belangrijke zaken door, dus hebben er eigenlijk nauwelijks een woord over gewisseld. Volgens hem was het uit mijn verhaal opmakend littekenweefsel, aangezien het grotendeels het litteken volgt en ik meerdere littekens met een verstoord genezingspatroon heb (echter zijn die alleen aan de buitenkant verstoord, niet binnenin), en gezien mijn leeftijd (begin twintiger) Een manuele controle of andere onderzoeken waren niet nodig volgens hem.

Mijn gevoel en logica zegt voor mezelf; het is littekenweefsel, niets aan de hand. Maar er blijft toch een heel klein knagend stemmetje. Is dit alles toch reden tot ongerustheid en aandringen op verdere onderzoeken of maak ik me te veel zorgen?

• Mandy

Hallo vragenstelster

Misschien moet je gewoon aan je huisarts een verwijsbrief naar de chirurg vragen of een verwijskaart voor een echo (ligt aan je leeftijd) of Mammografie

Het kan inderdaad met je litteken te maken hebben want ik heb dit namelijk zelf ook gehad en als het paars en alle kleuren wordt kan het inderdaad een hematoom zijn (onderhuidse bloeding ) of iets anders natuurlijk

Maar ik vind dat jouw huisarts je niet met die onzekerheid mag laten lopen en je hoort zoveel mensen die borstkanker bleken te hebben na niet doorverwezen te zijn

Dus sta er gewoon op hoor want straks is het wel zo en dan is het te laat en helemaal als het nu gegroeit is ook

Heel veel sterkte en nogmaals sta erop dat hij/zij je doorverwijst

Sterkte Mandy

• Judith

Wat was die vorige ingreep? Is er toen een kwaadaardig knobbeltje weggehaald? Zo ja, dan KAN het zijn (hoeft niet, dat kan ik op afstand niet zeggen) dat bij de vorige ingreep niet al het kwaadaardige weefsel is verwijderd en dat in het litteken (dus op de snijvlakken) nu een nieuwe kwaadaardige knobbel uitgroeit.

Blijf het onder de aandacht van de huisarts brengen als je je zorgen maakt.

• vragenstelster

Nee er is geen kwaadaardig weefsel weggehaald. Er is toen een borstverkleining gedaan (weefsel na afloop standaard gecontroleerd door p.a. ; alles normaal).

• Sanne

Hallo vragenstelster,

Wat denk ik erg belangrijk is, is te luisteren naar je eigen lichaam. Je zegt dat je toch last blijft houden van een klein knagend stemmetje. Dat alleen al lijkt me toch voldoende reden om je huisarts toch te vragen of je bijvoorbeeld een mammografie kunt krijgen, of dat in ieder geval een chirurg of internist even naar het plekje kijkt. Dat zal je een hoop rust geven, kan me voorstellen dat je nu een stukje angst blijft houden, want 100% zekerheid dat er niets aan de hand is, heb je gewoon niet.

Ik voelde bij mezelf al een hele tijd iets in mijn borst, kon er o.a niet goed op liggen. Dit tegen mijn internist verteld, echter zij voelde niets. Ok dacht ik toen, maar tijdens mijn jaarlijkse mri bleek er toch een knobbeltje te zitten. Gelukkig goedaardig, een fibro-adenoom, maar zo zie je maar weer, luister naar je eigen lichaam.

Liefs Sanne