Gezocht......

• Mandy

Ik ben op zoek naar mensen die jonger zijn dan 50 die borstkanker hebben of hebben gehad

Dit ivm met de leeftijd van het bevolkingsonderzoek naar borstkanker

Ik persoonlijk vind dat die leeftijd omlaag moet (het is nu van 50/70 jaar)

Wat vinden jullie daarvan ???

Graag jullie meningen hier of naar mijn mailadres : mandy_wouda@hotmail.com

Alvast Bedankt

Groeten Mandy

• Pat

Ik heb zelf geen borstkanker gehad maar een andere vorm van kanker. Maar toch wil ik een reactie geven. Ik heb een vriendin van 29 en een collega van 39 verloren aan borstkanker. Zij hadden beide nog jonge kinderen. Ik vind inderdaad dat de leeftijd voor het bevolkingsonderzoek naar beneden moet. Maar hoe pak je zoiets aan?

Groet, Pat

• Mandy

Hoi Pat

Ik ben een brief aan het opstellen voor de minister van volksgezondheid (dat is niet zo makkelijk als ik dacht) Ook heb ik inmiddels contact gehad met de GGD in mijn provincie die over het bevolkingsonderzoek gaan en die hebben mij ook gemeld dat alleen een mammografie onder de 50 geen zin heeft omdat het klierweefsel te dicht is en je met alleen een mammografie niet ver komt onder die leeftijd

Maar goed als er nog andere tips zijn ,zijn die natuurlijk altijd welkom

En ik houd je op de hoogte

Groeten Mandy

• Jolanda

Hoi Mandy,

Ook ik vind dat de leeftijd voor het borstonderzoek verlaagd moet worden. Zeker als je in gedachten neemt dat je als dochter van een borstkankerpatient een vergroot risico loopt om dezelfde ziekte te ontwikkelen!

Verder is mijn ervaring dat de meeste patienten begin of midden 30 zijn. (ik ken inmiddels een hele berg vrouwen in die leeftijdscategorie met borstkanker)

Als je hulp nodig hebt bij het schrijven naar het ministerie laat het dan maar ff weten!

Groetjes,

Jolanda

• Mandy

Hoi Jolanda

Ja hulp is altijd welkom eerlijk gezegt

Dus als je mij wil helpen heel erg graag :)

En hoe meer mensen hoe beter zeg ik altijd maar

Alvast heel erg bedankt

Groeten Mandy

• Sanne

Ik kan me voorstellen dat jullie willen dat de leeftijd voor bevolkingsonderzoek naar beneden gaat, vooral omdat jullie allebei mensen in jullie omgeving hebben die jonger zijn.

Wat ik hierover weet is het volgende: de meeste vrouwen die borstkanker krijgen krijgen het na de overgang. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ben zelf draagster van het BRCA-1 gen (borst- en eierstokkanker gen), waardoor ik, net als alle anderen die draagster zijn van dit of het BRCA-2 gen, erg veel kans heb op borstkanker op jonge leeftijd. Veel vrouwen die borstkanker op jonge leeftijd krijgen zijn of ook draagster van een mutatie in 1 van de genen, of het komt “gewoon” vaak in hun familie voor, dus het is familiar. Als dat het geval is, vindt er al periodiek controle op je borsten plaats.

Andere vormen van kanker, bijv. longkanker, komt ook meestal op iets latere leeftijd voor, na je 50e, maar zie in mijn werk (ben verpleegkundige op longgeneeskunde) ook geregeld veel jongere mensen, zo tussen de 30 en 40. Eigenlijk zou je dus een hele grote groep mensen vroeg moeten controleren op verschillende vormen van kanker, om overal vroeg bij te zijn. Dat is absoluut niet haalbaar, en zal zeker met de kosten te maken hebben. Daarom wordt gekozen voor de grootste groep.

Ik wens dan ook heel veel succes, maar denk dat het moeilijk gaat worden om voor elkaar te krijgen dat de leeftijd naar beneden gaat.

Liefs Sanne

• Mandy

Hoi Sanne

Bedankt voor je berichtje

Mijn moeder is overleden aan borstkanker toen ze 43 was en zij is de enige in haar familie die het heeft gehad en er aan is overleden

Omdat mijn moeder de enige was met borstkanker wordt het niet uitgezocht of ik een grotere kans erop heb ,het is een kansrekening zei mij arts

Ik moet nu ieder jaar een Mammografie laten maken,maar hoorde dat dat ook geen zin heeft ivm de dichtheid van het klierweefsel

Ik richt me op deze doelgroep (borstkanker) omdat hier al bevolkingsonderzoek naar is en naar andere soorten kanker (behalve baarmoederhalskanker) voor zover ik weet niet

Ik vind met meer personen gewoon dat de leeftijd van het bevolkingsonderzoek naar borstkanker omlaag moet (misschien hetzelfde als bij baarmoederhalskanker)

Goed als je nog vragen hebt hoor ik ze graag van je

Groeten Mandy

• Louise

Hallo Sanne, ik sluit me helemaal bij je aan.

• Louise

Mandy, je spreekt over mijn arts, bedoel je daar je huisarts mee? In principe gaan ze zelfs bij vrouwen die erfelijk belast zijn uit van de leeftijd van de jongst overledene -5 jaar, dat ze aanraden te beginnen met controles. Misschien kun je vragen of er een echo jemaakt kan worden jaarlijks.

• Mandy

Ja daar bedoel ik inderdaad mijn huisarts mee ! Ik moet nu ieder jaar op controle (mammografie) maar dat schijnt weinig zin te hebben

Groetjes MAndy