Ik kan me voorstellen dat jullie willen dat de leeftijd voor bevolkingsonderzoek naar beneden gaat, vooral omdat jullie allebei mensen in jullie omgeving hebben die jonger zijn.
Wat ik hierover weet is het volgende: de meeste vrouwen die borstkanker krijgen krijgen het na de overgang. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ben zelf draagster van het BRCA-1 gen (borst- en eierstokkanker gen), waardoor ik, net als alle anderen die draagster zijn van dit of het BRCA-2 gen, erg veel kans heb op borstkanker op jonge leeftijd. Veel vrouwen die borstkanker op jonge leeftijd krijgen zijn of ook draagster van een mutatie in 1 van de genen, of het komt “gewoon” vaak in hun familie voor, dus het is familiar. Als dat het geval is, vindt er al periodiek controle op je borsten plaats.
Andere vormen van kanker, bijv. longkanker, komt ook meestal op iets latere leeftijd voor, na je 50e, maar zie in mijn werk (ben verpleegkundige op longgeneeskunde) ook geregeld veel jongere mensen, zo tussen de 30 en 40. Eigenlijk zou je dus een hele grote groep mensen vroeg moeten controleren op verschillende vormen van kanker, om overal vroeg bij te zijn. Dat is absoluut niet haalbaar, en zal zeker met de kosten te maken hebben. Daarom wordt gekozen voor de grootste groep.
Ik wens dan ook heel veel succes, maar denk dat het moeilijk gaat worden om voor elkaar te krijgen dat de leeftijd naar beneden gaat.
Liefs Sanne