Genezen van kanker, maar die spanningen...

• Rob Princen

Ik ben een jongeman van 32 jaar. 19 Augustus 2000 is bij mij de ziekte van Hodgekin ontdekt waar ik, tegen alle verwachtingen in, van genezen ben. Mijn vraag is de volgende : Telkens als ik op controle moet, eerst drie-maandelijks, nu eens per zes maanden, heb ik last van oncontroleerbare spanningen. Een week voor de onderzoeken (bloed, ct-scan enz) ben ik ontzettend gespannen. De gevolgen zijn braken, slechte nachtrust en ik bloed iedere dag door het krabben van de jeuk en kan mijn werk niet meer doen. Over 5 dagen moet ik weer. Ondanks dat er geen aanleiding is om me zorgen te maken, doe ik dat toch. Ik heb mijn leven weer aardig opgepakt, werk weer full-time, heb de eeuwige vermoeidheid een plaats gegeven, maar die spanningen blijven.

Zijn er menssen die dit ook hebben of hadden en kunnen mij misschien hiermee helpen.

Groet,

Rob

• M

Beste Rob,

Allereerst lijkt het mij volstrekt normaal dat je dit hebt, absoluut niks vreemds want het is ook niet niks om zo met de dood geconfronteerd te zijn. Mijn broer heeft ook Hodgkin gehad (9 jaar geleden en nog steeds “clean”) en voorzover ik weet heeft hij hier nog steeds last van maar wel in mindere mate, nu meer in de zin dat hij een week ervoor niet te genieten is maar volgens mij wordt het wel minder. Ik denk dat het misschien zal helpen als je juist in de week (weken) ervoor flink veel afleiding zoekt en leuke dingen gaat doen zodat je iets minder de tijd hebt om ermee bezig te zijn wellicht (of ga sporten, hardlopen dat helpt ook je gedachten op 0 te zetten).

Anyway, ik voelde de behoefte je even te antwoorden en wellicht doe je bovenstaande al maar mischien heb je hier iets aan. Heel veel sterkte en fantastisch dat het nu zo goed met je gaat, concentreer je daar maar op (maar ja dit is allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan realiseer ik me heel goed).

M

• marielle

hoi Rob,

ik nu anderhalf jaar klaar met de behandeling.. ik zit nog wel volop in het verwerkingsproces en zo.. maar het gaat wel heel erg de goede kant op allemaal..

ik heb het altijd een maand voor de controle.. als de controle datum nog net te ver weg is.. om het nog even uit te zitten zeg maar… en de periode tussen de scan en de uitslag daarvan… stress, huilbuien… en het enige wat helpt om de dagen ervoor door tekomen is inderdaad, zoveel mogelijk afleiding…

sterkte,

Marielle

ps; ik ken best wat met mensen met hodgkin… geloof dat iedereen er wel last van heeft, wel met allemaal verschillende klachten… maar in elk geval veel stress…

• Dorien

Beste Rob,

Heel Herkenbaar. mijn laatste behandeling, is zelfs al in 1998 geweest. maar o wee als ik op controle moet verschijnen. ongeveer een paar weken van te voren beginnen de onbewuste spanningen al. Inderdaad voornamelijk Jeuk, slecht slapen, en Nachtzweten. deze klachten zijn ook nog eens typische Hodgkin klachten, dus dan ga je helemaal denken; zie je wel, het is toch terug. ik Zweet weer, heb weer jeuk bla bla bla. en als de controle voorbij is, en je hebt gehoord dat alles goed is, verdwijnen deze klachten dan ook weer onmiddelijk.

bij mijn laatste controle was mijn bloed helemaal niet in orde, gelijk een Thorax laten maken, nogmaals bloedprikken, vijf dagen helemaal in de stress gezeten. en wat bleek; heb een longontsteking gehad. moet er gewoon leren vertrouwen in te krijgen dat het niet meer terug komt. dat vertrouwen heb ik doorgaans echt! ben nooit bang of angstig. Behalve in de weken voor de controle, dan ben ik echt een bangerik, die de meest erge rampscenario's kan bedenken.

groetjes Dorien