mijn moeder en mijn zwangerschap

• chantalle

nou dit is mijn verhaal ik was op 1-01-2003 uitgeteld van mijn eerste kindje voor mijn ouders het eerste kleinkind ze waren heel blij tot dat mijn moeder hoorde op 6 -12 - 2002 dat ze alvleesklierkanker had ze was nog maar 46 en de liefste moeder die ik ken nog nooit ziek geweest nooit. ze werd dus niet meer beter. het ging steeds slechter want als je kanker aan je alvleesklier hebt is je overlevingskans minimaal alleen met chemo tijd rekken .nou ik ben 16 januari bevallen van een gezonde zoon jeremy en mijn moeder is op 23 januari overleden en dat doet zo zeer want ik kan haar niet missen mijn zoon moet toch ook een oma hebben ik ben zo kwaad op alles waarom mijn moeder en niet die criminelen of junkies terwijl mijn ouders in juni ook opa en oma worden want mijn broer krijgt ook een kleine ik ben zo woedend en verdrietig op alles en iedereen wie kent dit mijn gevoel is ook zo vreemd blijdschap voor mijn zoon en veel verdriet om mijn moeder mijn beste vriendin

• june

ja meid het valt niet mee eerst je eerste kindje krijgen en kort daarna je moeder verliezen.

Helaas weet ik over verdriet mee te praten .eerst is mijn dochtertje van 3 aan kanker overleden in januari 2002 en in november mijn vader aan die kkk ziekte.

Ook ik ben regelmatig boos waarom mijn kind !!.

En waarom moet ik nu ook meteen mijn vader missen .

Helaas krijgen we daarop geen antwoord ,we moeten door en proberen om het beste ervan te maken ook al lijkt het soms onmogelijk.

Gelukkig heb je je herineringen zodat je straks als je kindje wat ouder is je kan vertellen wat voor speciale oma hij had (heeft).

NOgmaals sterkte.

gr june

• Mama van 2 meiden

Beste Chantalle,

Ik kan me zo goed voorstellen dat je je moeder zo mist..dit had je met haar willen delen. Mijn vader heeft ook alvleesklierkanker. Ik sprak laatst met iemand er over dat ik het niet kon bevatten dat mijn dochter van 2 nu heel goed weet wie opa is en wellicht later als ze groot is aan me zal vragen; heb ik opa gekend?

En diegene waarmee ik sprak zei toen dat ik opa heel goed levendig kon houden door het gewoon dmv een foto mee te laten doen aan het gezin. Ik had daar nog niet zo over nagedacht…maar gaf me wel iets rust.

Nu begrijp ik heel goed dat een moeder nu geen vervanging is voor wat dan ook, maar misschien heb je er iets aan. Het is ook zo'n contrast..de mooie ogen van je kind, nog zo puur..niet wetend dat je zo veel verdriet hebt..gek he?

Ik wens je veel sterkte. Een schrale troost; de woede nuanceert zich in de loop van tijd..

Liefs,

Mama v 2 meiden

• manon

Kan me je woede zo goed voorstellen. wat een gemis. en wat vreselijk jong. wat zal je het (ondanks je lieve babietje) moeilijk hebben. wat is het snel gegaan met je moeder. meid, heel veel sterkte!!! voor mij bewijst het weer eens hoe oneerlijk het leven is.

• M

Wat zal dit een moeilijke tijd voor je zijn. Ikzelf heb een half jaar geleden mijn moeder ook in zo'n korte tijd (5 weken, van niets weten tot er niet meer zijn) verloren en mijn vader toen ik 3 was. Nu ben ik 30 en sinds 6 weken zwanger van mijn 2de kindje. Mijn eerste dochtertje was het eerste kleinkind van mijn moeder en gelukkig heeft ze haar nog 1,5 jaar meegemaakt maar het is zo gemeen, die 2 waren zo gek op elkaar, waarom? waarom? waarom? Mijn broer krijgt over 2 maanden zijn eerste kindje en ik vind dat ook zo gemeen voor hem dat mijn moedfer dat nooit heeft geweten en zal meemaken.

Ik vind het erg naar voor je, wat een … situatie. Toch weet ik zeker dat je mede ook dankzij jouw kindje (nog gefeliciteerd met de geboorte) het verdriet van je moeder heel goed zal kunnen verwerken. Hij/zij zal veel, heel veel gelukkige momenten geven hoe dubbel dat ook is. Als ik met mijn dochtertje ben kan ik mee heel gelukkig voelen hoe verdrietig ik ook ben. Ik vertel haar heel veel over mijn moeder, hou haar levendig door foto's, spulletjes en verhalen en zelfs het slaapliedje ‘s avonds voor het slapengaan is het slaapliedje dat mijn moeder zelf zo mooi vond wat vroeger altijd voor haar gezongen werd. Dat geeft mij veel kracht. Ook - maar dat klinkt misschien wat zweverig - ben ik ervan overtuigd dat zo’n klein kindje heel dichtbij je moeder staat. Jouw kindje komt uit dezelfde wereld als waar je moeder nu is en volgens mij is er echt wel contact tussen die 2. Ik merk dat soms aan mijn dochtertje die nu net kan praten, zij zegt soms dingen waar ik echt zo versteld van sta. Bijv “omi boos” op een moment dat ik ruzie heb met mijn partner (en ik weet zeker dat mijn moeder mij op zo'n moment ook zou toespreken. Of “omi, omi, omi”op een moment dat er een stapel papieren op de grond valt die ik de avond ervoor heb meegenomen uit het huis van mijn moeder. Zij heeft dat stapeltje papieren nog nooit gezien en toch roept ze zodra het valt heel hard de naam van mijn moeder. Ik vind dat bijzonder en heb de overtuiging dat er ergens contact is. Je hoort toch vaak dat kinderen die zo heel klein zijn dit soort dingen hebben maar omdat ouders er lacherig mee omgaan of het “wegpraten” zal een kind dat niet meer zeggen op den duur. Maar ja, ik zit zelf helemaal niet zweverig in elkaar hoor, maar als je zo met de dood geconfronteerd wordt gebeuren er toch ook bijzondere en onverklaarbare dingen. Misschien heb jij daar inmiddels ook wel ervaringen mee.

Hoop nog eens iets van je te horen maar je zal wel heel druk zijn met die kleine. Geniet en heb verdriet, leven en dood staan zo dicht bij elkaar. Je modere is vast op een heel mooi plekje, dit mag niet voor niks zijn allemaal, ze MOET het daar wel beter hebben of ze zal daar nodig zijn en er zeker altijd ook voor jou zijn. Je draagt haar nu voor altijd in je hart bij je en dat is ook heel fijn. Het is een raar proces, voordat mijn moeder doodging dacht ik dat ik het nooit zou overleven als ze er niet meer zou zijn, zij was ook mijn beste vriendin, maar nu kan ik het toch.

Ik ben blij dat ik nu een half jaar verder ben en gelukkig gaat de tijd wat dat betreft heel snel want hoe verder je bent, hoe - en ook al gaat het HEEEEEL langzaam - beter je er mee om kan gaan, hoe rustiger je weer wordt ondanks hele, hele, hele verdrietige en pijnlijke momenten. Maar er zijn altijd weer mooie momenten die je er doorheen trekken.

Dag, heel veel sterkte,

M

• delhia

beste chantalle

wat erg wat jij nu allemaal in zo'n korte periode mee moet maken.

Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat je boos bent op alles en iedereen en toch ook de blijdschap van de geboorte van Jeremy beleeft.

en ja,..zeker nu..nu staat leven en dood zo ontzettend dicht naast elkaar.

Ik kan je geen woorden van troost geven want je zit in een rouwproces m.b.t het verlies van je moeder/vriendin…en daarnaast met alle dingen die op je pad komen als je net moeder bent geworden..van de praktische dingen tot de emotionele dingen die daarbij komen kijken.

Het enige wat ik je wil zeggen..ik hoop dat je het verlies van je moeder een goede plek kan geven in je leven..en dat je probeert om samen met je moeder( al is zij lichamelijk niet meer bij je ..maar spiritueel wel) te genieten van je zoontje.

geef de liefde die jij hebt ervaren en ontvangen van je moeder door aan je Jeremy..Ik weet zeker dat je moeder (no matter where she is now) trots op je zal zijn en je zal helpen met het leven dat voor je ligt met je zoon.

• Heidi

Wat erg!

Mijn vader is in aug.2002 overleden aan kanker. Hij was toen anderhalf jaar ziek. Omdat ik aan kinderen toe was hebben mijn man en besloten om direct te stoppen met anticonceptie, en proberen snel zwanger te zijn. Ik hoopte dat mijn vader ook de geboorte nog zal meemaken. Ik was inderdaad direct zwanger maar toen ik het net 4 dagen wist, werd hij opgenomen in het ziekenhuis na een inwendige bloeding. Een week na zijn 55e verjaardag is hij daar overleden, ik was 9 weken zwanger.

Ik heb het hem verteld, ook de namen, ik moest hem beloven de kinderwagen te kopen van zijn spaargeld.

Nu zit in mijn verlof en denk er wel aan dat hij mijn kindje niet zal zien. Gelukkig weet hij nog wel dat ik zwanger ben.

Mijn zusje en ik hebben na de scheiding van onze ouders bij mijn vader gewoond en hebben daardoor een hele goede en zeer speciale band met hem! Hij was een vader, een vriend/vriendin, alles!

Als opa was hij zo leuk, helaas zal mijn kindje het met verhalen moeten doen over Opa Pet!

Heel veel sterkte met het dubbele gevoel die je waarschijnlijk hebt, geluk en blijdschap betreft de geboorte van je pasgeboren kindje, en het intense verdriet om je moeder!

STERKTE!

• naomi

ik vind het heel erg voor je,ik begrijp wat je voelt en ik wil je gewoon even laten weten dat ik met je mee voel,ik en een vriendin praten er nu steeds over.

• jessica

ik begrijp wat jullie meemaken, ik kwam er achter dat ik zwanger was toen mijn vader al opgegeven was. ik vertelde het hem en toen zei die dit is het mooiste wat je me ooit had kunnen geven een kleinkind………….. de volgende dag overleed hij aan die verschrikkelijke ziekte

Heel veel sterkte allemaal,

Jessica van vliet