Mijn moeder verloren......Help

• wendy

Hoi allemaal,

Ik heb op 24-01-2003 mijn moeder verloren aan kanker. Op 11 juni 2002 is bij haar kanker in de onderbekken ontdekt. Het gezwel was hellemaal verweven met de dikke darm en duwde haar nierleiders naar de blaas dicht. Na twee dagen van onderzoeken bleek dat er uitzaaiingen waren naar de lympekleiren in haar buikwand. Het werd ons duidelijk gemaakt dat we weinig kans hadden op genezing.

De klap komt hard aan als je een gezonde moeder van 52 jaar oud hebt en je weet dat je haar moet afstaan. Na een paar slopende maanden van chemekuur hier en bestraling daar werd begin november duidelijk dat het niks deed. Er was geen verbetering in de situatie. Dan maar een zwaardere kuur. na twee van deze kuren zijn we begin januari gestopt het deed weer niks en mama was alleen maar ziek.

Ze kon niks meer zelf doen alles was haar te veel.

Na haar verjaardag op 20-01-2003 moest ze naar het ziekenhuis voor haar nierdrain. Even op en neer , dat pakte anders uit. Ze had complicaties en daar is ze aan overleden.

Ik mis haar zo. Wie heeft dit ook mee gemaakt. Mam was pas 53 jaar. Ik ben 25 jaar en weet niet wat ik nu moet doen. Iedereen zegt je moet door met je leven maar dat kan ik niet, niet zo snel.

Wie kan me helpen

Wendy

• Mandy

Lieve Wendy

Dat is heel logisch dat je dat niet kunt na zo'n ontzettend korte tijd hoor .Ik ben mijn moeder inmiddels acht jaar geleden verloren aan borstkanker en ik heb er na zo'n tijd zelfs afentoe nog moeite mee hoor

Ik ben nu zelf 26 en verloor mijn moeder op mijn 18de

Meestal zijn dat mensen die nog nooit iemand hebben verloren die zeggen ja het leven gaat door en je moet toch door hoor

En weten niet waar ze over praten vind ik !!!

Als je met mij wilt praten dan mag je me gerust mailen hoor

dusty_balou@hotmail.com

Ik weet helaas maar al te goed hoe jij je moet voelen

Heel veel liefs en heel veel sterkte Mandy xxx

• Nady

Beste Wendy,

Wie kan vertellen hoeveel pijn het doet om één van je ouders te verliezen, juist ja diegene die het zelf meemaakten, die weten hoe het voelt, die weten waarover ze spreken.

ik verloor m'n pa 15.11.O2 na een periode van 2 jaar van het ontdekken van de ziekte, hij is 72 geworden, wat veel is vergeleken met jouw ma, maar ieder verlies is te vroeg zeker als het om een dierbaar iemand gaat.Hij verloor de strijd aan een infectie tengevolge van 2 jaar chemo.

Ik ben nu 39 maar voel ook evenveel pijn als jij hoor en dat is volgens mij heel normaal, je neemt afscheid van iemand die je dierbaar is.

Maar in je hartje neem je nooit afscheid, en wees gerust ooit zie je je ma terug, daar hou ik me ook aan vast, ooit zie ik ook m'n dierbare vader terug en dat moment zal een heerlijk moment zijn.

Ik wens je veel sterkte meid, als je behoefte hebt mag je me gerust mailen hoor.

Nady,

• esther

Hallo wendy

wat verschrikkelijk voor je ,ik denk dat ik weet wat je voelt ik zit op dit moment in dezelfde narigheid. mijn moeder leeft gelukkig nog steeds maar haar eerste chemokuur is ook niet aangeslagen ze heeft uitzaaien in haar longen en heeft een tumor aan haar bekken.ik weet dat het op een dag niet meer zal gaan en dat ook zij zal komen te overlijden ik moet hier niet aan denken want dan word ik echt gillend gek. hoe moet je met zo'n verdriet leven ik weet het niet ik heb twee kleine kinderen en die houden me op dit moment op de been. wij leven tussen hoop en vrees.ik hoop dat je een manier zal vinden om je verdriet een plek te geven maar ik denk dat het daar op dit moment nog veels te vroeg voor is.

heel veel sterkte

• Bart-Jan

Beste Wendy,

Alleereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder….

Er breekt nu een hele moeilijke tijd voor je aan. Zelf heb ik op mijn 16e (ruim 12 jaar geleden)mijn moeder verloren aan kanker. Het was een heel onwerkelijke tijd voor mij toen. Het besef dat “mams” er niet meer was, kwam pas veel later.

Wat je nu “het beste” kan doen, kan niemand je zeggen. Je zult zelf dit zware verlies moeten verwerken op je eigen manier. En,…neem de tijd!

En praat met je vader en evt. broers en zussen over het verlies van je moeder. Dit heeft mij n.l. wel geholpen bij het verwerken ervan.

Vreemd genoeg werk ik nu op een oncologische afdeling in een academisch ziekenhuis.dus, ik zie veel mensen met kanker.

Als je ooit wilt praten of je hebt vragen kan je mij altijd bereiken op bartjan74@hotmail.com'

Wie weet hoor ik nog van je,

Veel sterkte gewenst,

Bart-Jan

• Annemarie

Beste Wendy,

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen de komende periode.

En wanneer je koppie effe gaat hangen, denk dan aan je moeder en dat ze wil dat je weer gelukkig wordt. Dat is een goede reden om te vechten tegen al dat verdriet.

zoals mijn voorgangers ben ik ook in aanraking gekomen met kanker.

Mijn vader, 57 jaar kreeg twee jaar geleden op 11 september te horen dat hij keelkanker had. Mijn wereld storte in. Gelukkig bleek de kanker goed te behandelen en was na één operatie en 30 bestralingen de tumor verdwenen. Dat was in februari 2002. We waren zo gelukkig, niets kon meer stuk en we genoten van iedere dag dat we met de familie samen waren. Maar toen kwam er die dag, het was eind september 2002.

Ze hadden een vreemd plekje op de longen van mijn vader gevonden. En eigenlijk wist ik toen al genoeg. We moesten ruim drie weken wachten op de scan, een week later kregen we de uitslag, een dag na de crematie van mijn oom, de broer van mijn vader. En ons vermoeden werd bevestigd, longkanker met twee uitzaaïngen op beide longen. De artsen zouden gaan kijken of chemo nog zou kunnen. Maar helaas, ook dat zat niet mee. Mijn vader was namelijk nierpatiënt en door de chemo zou zijn nierfunctie ernstige schade kunnen toebrengen.

Mijn vader was opgegeven! En hoe lang alles zou duren konden ze niet vertellen. Helaas is mijn vader 6 weken na de diagnose overleden, 2 december j.l.

En niet eens aan kanker, maar aan hartfalen.

We zijn nu ruim twee maanden verder, maar het lijkt wel alsof het verdriet alleen maar erger wordt. Elke dag ga ik hem meer missen. Ik ben op zoek naar lichtpuntjes, maar momenteel is het nog ver te zoeken. Ik mis mijn vader te veel. Ik heb gelukkig heel veel lieve mensen om mijn heen. met mijn moeder, zussen en vriend praat ik veel, dat lucht soms op, soms wordt ik er ook juist verdrietiger door. Maar we vangen elkaar goed op. Het verwerken loopt voor iedereen anders, iedereen gaat op zijn eigen manier mee om. Elke dag is er weer een gevecht met mezelf, mijn verdriet. Elke dag probeer ik er weer wat van te maken, de ene dag lukt het beter als de andere dag. Maar als ik een goede dag heb, dan koester ik die ook. In de hoop dat het een begin is naar betere tijden. Ik wacht op de dag dat het verdriet draagelijk wordt, maar weet ook dat ik daar zelf ook wat voor moet doen. En elke dag hoor ik mijn vader ook zeggen“kom op meid”. Voor mijn vader en familie doe ik mijn best. Ik wil sterk zijn voor mijn moeder en mijn zussen. Maar ik weet dat verdrietig zijn ook mag en zelfs moet. Verdriet moet eruit, tranen horen bij het uiten van emoties, anders krop je alles op. Ik ben nu 23 jaar en heb nog een hele lange toekomst voor me, zonder mijn vader. Dat doet zeer, maar ik weet dat ik juist voor mijn vader mijn best moet doen om toch weer de weg naard e toekomst te vinden en proberen om op een positieve manier die weg te bewandelen. Nu lijkt het nog onmogelijk, maar er komt een dag dat die weg steeds zichtbaarder wordt, dat weet ik zeker en mijn vader zal mij bij elke stap bijstaan!

En probeer ook al die steun om je heen in ontvangst te nemen, het lijkt soms zinloss, maar dat is het absoluut niet. De mensen om je heen kunnen naar je luisteren, je steunen en je liefde geven. Dat kan je aansterken.

Het is een lang verhaal, maar ik wilde gewoon laten zien hoe ik alles heb ervaren. Misschien herken je er iets uit. Herkenning is voor mijzelf erg belangrijk.

Het verwerken moet je zelf doen, maar misschien helpt het om een ander verhaal te lezen en geeft dat steun. Via deze internetsite lees ik veel en haal ik er ook mijn steun uit.

En als je mij wil mailen, dan kan dat natuurlijk altijd, net zoals bij mijn voorgangers. Kijk maar.

Liefs Annemarie

jpeelen@chello.nl

• Heidi

Ik heb 08-08-2002 mijn vader verloren aan kanker, hij is 1 jaar en 8 maanden ziek geweest, een periode van veel hoop en veel pijn. Hij is een week na zijn verjaardag overleden, hij is 55 jaar geworden, veeel te jong.

Hij was voor mij als een moeder, wij, ook mijn zusje, hadden zo'n hechte band met hem en ik kan je zeggen dat ik hem heel erg mis.

Ik ben momenteel zwanger, ik heb het hem nog wel kunnen vertellen maarja, zien zal hij het niet.

Durf er over te praten met andere, huil altijd wanneer je wil huilen en al het is over 10,20-50 jaar nog een sterk gevoel van gemis: Dat mag en dat kan!

Heel erg veel succes de komende periode

• MarjonMoussa

Beste meid ik kan helemaal begrijpen hoe jij je voelt mijn vader is 14 maanden geleden overleden en nog kan ik niet goed erover praten zonder te huilen.iK LEEF HELEMAAL MET JE MEE.Als je behoefte hebt om te praten mag je mailen hoor dat kan ozo helpenhet allerbeste en veel sterkte

Marjon

• tranen=jennemen

hallo, wendy

ik kan je verdriet niet wegnemen maar er schuilt een kern van waarheid in een gezegde; gedeelde smart is halve smart.

probeer je verdriet te uiten daar waar je terecht kan, vriendin, vriend, familie, zelfs het posten van je bericht en het lezen van de reacties kunnen je troosten.

neem de tijd om je verdriet te verwerken, ook al verwerk je nooit alles in 1 maal, dit zal in kleine stapjes gaan. probeer aan de goede dingen te denken die je met je moeder hebt meegemaakt.

de pijn zal verdwijnen, en plaats maken voor een litteken.

ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd

jennemen

• wendy

Hoi Esther,

Bij mijn moeder is het ook in de bekken begonnen. Hoe zijn ze er bij jouw moeder achter gekomen en wat zijn jouw ervaringen hier mee.

Ik zo graag met je in kantakt komen. Misschien kunnen we elkaar steuene en er voor elkaar zijn.

Ik heb veel steun aan iedereen maar iemand die het zelfde mee maakt als mij dat geeft pas steun.

Lieve Esther, Ik hoop dat jullie deze moeilijke periode samen door komen en weet dat ik aan jullie denk.

Veel liefs Wendy

seyferth17@zonnet.nl