Deze vragen zijn aan mensen die chemotherapy gehad hebben:
1. Hoe werd chemotherapy toegepast?
2. Waarom heeft u voor deze methode gekozen en niet voor een andere?
Wat wil je nu eigenlijk weten? Je vraag is niet duidelijk.
Chemotherapie wordt meestal per infuus gegeven en remt de groei van tumorweefsel. Het veroorzaakt ook een stagnatie/afbraak van sneldelend weefsel, waaronder ook gezond weefsel valt (haren, darmen, beenmerg) vandaar dat de bijwerkingen ook vaak in het gezonde weefsel te merken zijn (kaalheid, misselijkheid, bloedarmoede en infectiegevoeligheid vanwege gebrek aan witte bloedcellen).
Er zijn echter ook chemotherapieen, die niet per infuus gegeven worden en die niet zulke bijwerkingen hebben, zoals b.v. Tamoxifen. Maar deze soorten chemo werken niet bij elke kankersoort. Voor elke kankersoort is nl een bepaalde soort of combi van chemotherapeutica. Daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Wanneer en of welke chemo effectief is, hangt niet alleen af van de kankersoort, maar ook van het stadium waarin de kanker zich bevindt (is het al uitgezaaid, hoe groot is de primaire tumor? etc). Echt een keus heb je er niet in. Wetenschappelijk is uitgezocht, wat voor welk stadium het effectiefst is qua behandeling (chemo, operatie of een combi van chemo en operatie, of helemaal geen behandeling meer, als de kanker te ver gevorderd is).
Je kunt onmogelijk een persoonlijk advies verwachten als antwoord op je vraag. Wat wil je weten?
hoi,
als het voor een werkstuk is ofzo;
chemo: zowel in tablet vorm, als per infuus, als per intramusculaire spuit, als per push.. rechtstreeks in het vat met een grote spuit…
en gekozen?
ik koos voor het leven. Dus er was weinig te kiezen, mijn situatie is besproken door een team van oncologen en bestralings artsen.. en deze kuur ging ik krijgen.
Daar heb ik op moeten vertrouwen.
gr Marielle
Ik kreeg 8 chemokuren.
deze werden toegediend via ader in mijn hand.
Ik heb geen problemen gehad met het infuus.
Behandeling van non hodgkin.
Ik had in een bobbeltje in mijn hals (lymfklier)
Lymflier is operatief verwijderd, maar meost met chemokuur behandeld worden,
dit bleek de beste behandeling te zijn.
Het is nu 10 jaar geleden als ik dit schrijf.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?