Borst- en longkanker

• marijke

Mijn moeder ontdekte zo'n twee weken geleden een knobbeltje in haar borst.

We gingen er eigenlijk allemaal vanuit dat het iets onschuldigs zou zijn, maar de diagnose werd gesteld: borstkanker.

Na alle onderzoeken die daarna werden uitgevoerd bleek dat er ook iets op d'r longen zat wat er niet hoorde. De longarts zou hiernaar kijken……

Afgelopen maandag hoorden we dat ze ook longkanker heeft.

Nu zijn ze nog met wat onderzoeken bezig en daar hoord ze volgende week de uitslag van. Het enige wat we kunnen doen is hopen, hopen dat alles toch nog wat meevalt. Voor zover dat mee kan vallen……

Wie heeft hier ervaring mee?

• wendy

Hoi Marijke,

Bij mijn moeder werd in juni 2002 kanker in de onderbekken geconstateerd. Nu twee dagen van onderzoeken werd ons 12 juni 2002 verteld dat we weinig kans maakten. Bij mijn moeder zat de kanker op meerdere plaatsen. Op 24-01-2003 hebben we haar moeten laten gaan.

Ik weet het klinkt hard, maar als kanker op meerdere plaatsen zit dan is er in de meeste gevallen weinig aan te doen. Wij hadden geen keus. Ik hoop dat jullie wel een keuze krijgen. En dat jullie kunnen vechten voor je moeders leven.

Mijn moeder was 52 jaar toen de kanker werd ondekt en was 4 dagen 53 jaar toen ze overleed.

Als je wilt praten via mial ofzo reageer op dit bericht.

Heel Veel strekte Wendy

• Bart-Jan

Beste Marijke,

Dat is behoorlijk schrikken….nietwaar.

Zelf heb ik niet zo'n goede ervaring met personen waar longkanker gediagnostiseerd werd. Maar, dat wil nog lang niet zeggen dat er geen hoop meer is.

Alles is sterk afhankelijk van hoever de kanker gevorderd is in de longen. Afhankelijk daar weer van, moet worden bekeken of het operabel is. Dus of er geopereerd kan worden… Daarnaast kan (let wel: KAN) chemo vaak nog “veel goeds” doen. Dat wil zeggen, zijn het kleine vlekjes op de longen, dan kunnen deze met chemo worden bestreden. Zijn het echter grotere vlekken, dan kan chemo alleen de groei van de kankercellen remmen.

Mijn vader is vorig jaar overleden aan Longkanker.

Zou je nog vragen hebben of andere dingen willen weten, kan je mij bereiken op bartjan74@hotmail.com

(Ik heet Bart-Jan en ik werk op een oncologische afdeling in een academisch ziekenhuis)

Sterkte,

Bart-Jan

• manon

ja ik zal je eerlijk zeggen dat longkanker een zeer enrnstige vorm is. maar je moet goed weten of het de kleincellige of de grootcellige is. ze kunnen eventueel opereren niet bij kleincellige (chemo of bestralen) er zal een scan worden gemaakt en wellicht een bronchoscopie ( met ene buisje in de long kijken) ik wens je veel sterkte!!!!!marijke schreef:

>

> Mijn moeder ontdekte zo'n twee weken geleden een knobbeltje

> in haar borst.

> We gingen er eigenlijk allemaal vanuit dat het iets

> onschuldigs zou zijn, maar de diagnose werd gesteld:

> borstkanker.

> Na alle onderzoeken die daarna werden uitgevoerd bleek dat er

> ook iets op d'r longen zat wat er niet hoorde. De longarts

> zou hiernaar kijken……

> Afgelopen maandag hoorden we dat ze ook longkanker heeft.

> Nu zijn ze nog met wat onderzoeken bezig en daar hoord ze

> volgende week de uitslag van. Het enige wat we kunnen doen is

> hopen, hopen dat alles toch nog wat meevalt. Voor zover dat

> mee kan vallen……

> Wie heeft hier ervaring mee?