Aan Judith

• Nady

Beste Judith,

Enkele bladzijden geleden bij het onderwerp “infectie en zwakheid” heeft U een atnwoord gegeven op mijn vraag, ik heb dan ook een 2 de bericht met enkele vragen geplaatst.

Heeft U deze gelezen, ik heb de indruk dat U goed op de hoogte bent van de problemen met de ziekte.

Indien mogelijk zou U dit bericht nog eens willen lezen a.u.b.

Dank U voor uw medewerking.

Vele groetjes, Nady

• Judith

Wat waren je vragen dan? Ik kan ze niet vinden. Ik geef je wel graag antwoord (als dat mogelijk is, natuurlijk).

• Nady

Beste Judith,

Het verhaal met enkele vragen staat enkele blz. geleden met als onderwerp: infectie en zwakheid

waar U een reactie op gaf, en ik een verhaal bij plaatste met enkele vragen.

Zoals ik al gemerkt heb bent U zeer goed op de hoogte van ziekte “kanker” en ben ik zo vrij van uw diensten (gebruik) te maken (indien mogelijk).

Ik dank U beste Judith voor uw raad.

Nady,

• Judith

Je vraag was wat een patient die in een septische shock verkeert, voelt en of die nog iets van zijn omgeving oppikt.

Dat is natuurlijk moeilijk te beantwoorden. Dat hangt af van het stadium van de shock, waarin diegene verkeert. Als in het begin het hart de bloeddruk nog op peil kan houden door heel snel te gaan kloppen, dan is de patient gewoon bij. Hij zal zich niet lekker en slap voelen en last van hartkloppingen hebben, maar verder zal hij best alles oppikken uit zijn omgeving (als die persoon van tevoren mentaal natuurlijk wel in orde was).

Als de bloeddruk daalt, dan denk ik dat die persoon op gegeven moment moeite gaat krijgen met het oppikken van signalen uit de omgeving, omdat de bloeddruk dus heel laag is. Daarmee is uiteindelijk ook de bloeddruk in de hersenen laag (de hersenen kunnen heel lang de bloeddruk onafhankelijk van de bloeddruk in het lichaam op peil houden, maar op gegeven moment laat dit mechanisme het ook afweten), waardoor er minder prikkels van buiten binnen komen. Op zo'n moment zal de persoon in kwestie ook duizelig zijn, af en toe wegraken (als het ware flauwvallen) en zijn orientatie verliezen etc.

Of hij of zij ook pijn op zo'n moment heeft, kan ik niet zeggen, dat hangt van de oorzaak van de shock af en van bijkomende ziekten en medicatie die hij/zij al krijgt.

Beantwoordt dit je vraag een beetje?

• Nady

Beste Judith,

Hartelijke dank voor uw antwoorden, weet je ook soms of de oorzaak kan zijn dat men een stent plaatste aan de uitgang van de maag ?

Of zou het kunnen dat het terug was van de port-a-cath, had al 2 x eerder bacterie's van de port-a-cath

waarvoor hij diende opgenomen te worden voor intraveneuze antibiotica toediening. De 2 de keer was het ook kantje boord dat hij het haalde en sindsdien was zijn hartslag aan de hoge kant.

Kan het ook zijn dat die hoge hartslag een teken is van een inwendige bloeding ?

M'n pa moest de laatste 2 weken ook regelmatig bloed braken, die was volgens de verpleging van met de scoop on de maag te kijken (de laatste week heeft men 3 X gekeken) en het slijmvlies was zeer teer.

Sorry voor al deze vragen, maar het helpt mij de puzzel aaneen te zetten.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om de kliniek met de vinger te wijzen, die hebben alles perfect gedaan.

Ze hebben ons zeker niet alles gezegd, maar daar zijn we alleen maar blij mee.

Dank U wel Judith,

Nady

• Judith

> Beste Judith,

>

> Hartelijke dank voor uw antwoorden, weet je ook soms of de

> oorzaak kan zijn dat men een stent plaatste aan de uitgang

> van de maag ?

Dat klinkt niet erg waarschijnlijk. Een stent is “alleen maar” een buisje om de uitgang van demaag wat te verbreden, zodat er toch nog voedsel doorheen kan.

> Of zou het kunnen dat het terug was van de port-a-cath, had

> al 2 x eerder bacterie's van de port-a-cath

> waarvoor hij diende opgenomen te worden voor intraveneuze

> antibiotica toediening.

Dat klinkt waarschijnlijker. Infecties afkomstig van “lijnen” (infusen) zoals een port-a-cath zijn berucht.

Een infectie van zo'n lijn wordt dan een “lijnen-sepsis” genoemd. Het kan ook zijn, dat ‘ie een andere ionfectie had, die heel heftig verliep, omdat hij verzwakt was door chemo (een simpele urineweginfectie kan in zo’n geval een sepsis en septische shock veroorzaken).

> De 2 de keer was het ook kantje boord

> dat hij het haalde en sindsdien was zijn hartslag aan de hoge

> kant.

> Kan het ook zijn dat die hoge hartslag een teken is van een

> inwendige bloeding ?

Hoge hartslag kan een teken zijn van elk soort shock, of die nu door een bacterie (septische shock) of door bloedverlies (inwendige bloeding, hypovolemische shock) of door een zeer zwak pompend hart (cardiogene shock) veroorzaakt wordt.

> M'n pa moest de laatste 2 weken ook regelmatig bloed braken,

> die was volgens de verpleging van met de scoop on de maag te

> kijken (de laatste week heeft men 3 X gekeken) en het

> slijmvlies was zeer teer.

Dat kan. B.v. door medicijnen kan de maag erg teer worden. Een inwendige (maag-) bloeding zie je dan ook wel vaker. Ook door veel bloedverlies kun je in een shock raken.

> Sorry voor al deze vragen, maar het helpt mij de puzzel

> aaneen te zetten.

> Het is absoluut niet mijn bedoeling om de kliniek met de

> vinger te wijzen, die hebben alles perfect gedaan.

Ik begrijp het heel goed. Vaak komen de vragen achteraf pas. Kun je geen gesprek aanvragen met de behandelend arts? Misschien kan hij je mer uitleggen en sta je meer open voor de uitleg, nu het eventjes alweer achter de rug is.

> Ze hebben ons zeker niet alles gezegd, maar daar zijn we

> alleen maar blij mee.

>

> Dank U wel Judith,

Zeg toch alsjeblieft “je”. Ik ben pas 32.

> Nady

Groetjes van Judith.

• Nady

Beste Judith,

Ik bedank “je” heel erg om een antwoord op mijn vragen te geven. Ik krijg nu toch al een beter beeld over de laatste dag van m'n pa.

Zoals je al zei ga ik zeker nog eens terug naar het ziekenhuis, ik voel dat ik nood heb aan een gesprek met het verplegend personeel en eventueel de prof.

Nadien zal alles voor mij veel beter verwerkt worden, zo voel ik het tenminste toch aan.

Duizend X dank voor de hulp.

nady

• Judith

Graag gedaan. Veel sterkte!