pijnbestrijding, welke soorten?

• martine

Hallo allemaal,

Mijn mama heeft longkanker met uitzaaiingen in haar lymfeklieren en wie weet waar nog meer.

Ze kan niet geopereerd worden.

Dit weten we nu 3 weken en ze krijgt met de dag meer ongemak.

Hoofdpijn, druk achter ogen, benauwd…

Het gaat snel en ik heb (we hebben) het er zo moeilijk mee……

Mijn lieve mama, mijn alles!

Hebben jullie ervaringen met pijnbestrijding?

Op dit moment slikt ze 15 mg prednison per dag.

Ik wens iedereen heel veel kracht toe, ik meen het oprecht, zorg goed voor elkaar en voor jezelf !

Heel veel liefs en bedankt voor het lezen.

Liefs Martine (eigenlijk heet ik anders maar dat geeft vast niet)

• Annemarie

Hoi,

Mijn vader, die tot mijn grote verdriet is overleden, heeft ook longkanker gehad.

Ook wij kregen te horen dat er niets meer aan te doen was, maar dat ze wel hem konden helpen de pijn draaglijk te houden. Ze zouden dat doen door middel van het licht bestralen op de plek van de tumor en de twee plekken die uitgezaaid waren. Mij vader was lichamelijk heel zwak, hij was naast zijn longkanker ook nierpatient, hartpatient, diabetespatient en hij was halfzijdig verlamd door een herseninfarct. Daardoor was het wat moelijker in te schatten of de klachten die hij had veroorzaakt werden door de longkanker of door de andere problemen van het licjhaam. Ook voor mijn vader was dat niet altijd duidelijk.

Het is dan ook heel belangrijk om specifieke klachten van de longkanker te weten en of ze daarvoor pijnbestraling kunnen gebruiken.

Hopelijk kunnen ze je in het ziekenhuis verder helpen om de pijn de komende tijd draaglijk te krijgen.

Heel veel sterkte de komende tijd. Probeer met de dag te leven en geniet van elk moment met elkaar. Door deze levenswijze heb ik nog een hele fijne en dierbare tijd met mijn vader gehad.

Liefs Annemarie

• martine

Wat een lief berichtje Annemarie, dank je wel!

Is dit de eerste kerst zonder je vader?

Heb je het moeilijker dan andere dagen deze tijd van het jaar?

Jeetje jouw vader heeft een hoop ellende gekend als ik het zo lees meid.

Wat zal je hem missen. Heb je iemand waar je je verdriet bij kwijt kunt?

Ik hoop het echt voor je.

Praat maar lekker veel over alle fijne herinneringen aan je vader!

Mijn moeder heeft haar arts vanmiddag gesproken en ze heet medicijnen gekregen, ze heeft ze ingenomen en ze deden hun werk! Gelukkig maar!

Morgen komen mijn moeder en oma en maken we er wat van.

Bedankt voor je lieve berichtje.

Ik zal aan jou denken de komende dagen.

Wees dankbaar voor de dierbare tijd die je vader en jij met elkaar hebben gehad.

Veel liefs Martine

• Anjo

Hoi,

Wij hebben in juli j.l te horen gekregen dat mijn moeder longkanker heeft , ook met uitzaaiingen in de lymfe.

Bij mijn moeder is er ook niets meer aan te doen, zij heeft inmiddels een chemokuur gehad, maar die is jammer genoeg niet aangeslagen en nu krijgt ze a.s.maandag bestralingen als pijnbestrijding omdat de tumor tegen haar longvlies drukt.

Op dit moment heeft ze ook als pijnbestrijding morfine 2x daags 1 tabletje van 30 mg.

Maar dit is allemaal niet te bevatten, maar gelukkig hebben we een hele fijne kerst gevierd met haar, en proberen het leven voor haar nog zo aangenaam mogelijk te maken.

Ik wens jou ook heel veel sterkte en geniet van elke dag die je nog met je moeder mag doorbrengen.

Als je iets wil weten mag je me altijd mailen.

Anjo

• Ria

Een aantal ziekenhuizen heeft speciale “pijnteams”, gericht op het zo optimaal bestrijden van pijn.

Mogelijk dat jullie zo'n team eens kunnen consulteren. Zelf heb ik er hele goede ervaringen mee.

Succes, Ria

• Annemarie

Hoi Martine,

Ik wil jou ook bedanken voor jouw lieve woorden.

Dit is inderdaad de eerste kerst zonder mijn vader. Mijn vader is nog niet zo lang geleden overleden, dus de pijn is nog heel vers. Ook deze dagen waren heel verdrietig, maar ik was ook blij dat ik bij de mensen was die ik erg lief heb. Samen met elkaar praten we veel over mijn vader. Het ophalen aan herrinneringen houdt mijn vader levend. Ik mis mijn vader iedere dag, mijn hele leven draaide om hem, om zijn ziektes en handicaps. De inhoud van je leven valt weg. Niet alleen voor mij, maar ook voor de rest van mijn familie. We vinden veel steun bij elkaar, maar de pijn en het verdriet blijft. Ik hoop dat we samen de pijn draaglijk kunnen houden.

Want niet alleen de patienten hebben pijn, ook de familieleden lijden onder de ziekte. Daarom wil ik ook zeggen: zorg goed voor je moeder, geniet van elkaar, geef haar alle steun die ze nodig heeft, maar vergeet ook jezelf niet. Want jij lijdt samen met je moeder en ook jouw pijn is belangrijk.

Mijn vader heeft mij goed begeleid in dit proces. Samen spraken we veel met elkaar en hebben we elkaar geholpen. Mijn vader voelde mijn pijn en steunde mij hierin en andersom natuurlijk! Ik voel dan ook de kracht en sterkte van mijn vader in mij doorleven. Dat heeft mijn vader dan goed voor elkaar toch!

Liefs Annemarie

• martine

Allemaal erg bedankt voor jullie reactie, ik heb nu even weinig tijd maar zal zeker nog komen voor een wat uitgebreider mailtje!

Mijn moeder voelt zich vandaag goed, ik dus ook!

Bedankt allemaal, liefs martine