moeder met kanker

• alice

hoi allemaal

Ik heb het momenteel erg moeilijk. Bij mijn moeder is maag- en slokdarmkanker geconstateerd. Ze kan niet meer zelf eten, krijgt sondevoeding en we weten niet of het wel of niet te opereren is. Ik ben 28 en heel erg bang om haar kwijt te raken. Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt, dan hoor ik graag iets van je.

• yvon

hoi Alice,

Allereertst heel veel sterkte met je moeder, ik heb geen oplossing voor je ,maar weet nu wel hoe het voelt, ze hebben deze week bij mijn vader ook kanker ontdekt en zijn nu aan het uitzoeken welke, maar god wat gaat de wereld dan klein worden, je bent de aarde onder je kwijt.

Ik wil hem ook niet verliezen,het doet zo verschrikkelijk veel pijn die gedachte, ik wens je veel sterkte en kracht toe

groetjes Yvon

• Nady

Beste Alice,

Bij mijn pa stelde men 11/2000 ook maagkanker vast die tijdens de operatie uitgezaaid bleek te zijn in de buik en tussen de darmen.Men gaf hem nog 3 maand te leven , hij overleefde nog 2 jaar en is tenslotte overleden aan een infectie omdat hij te zwak was geworden na 2 jaar chemo !! Hij is een vredige dood gestorven en heeft enkel op de dag van zijn overlijden morfine (gekregen). wat toch wil zeggen dat hij geen vreselijke pijnen heeft gehad.

Als je verder iets wil weten over welke chemo's hij heeft gehad mag je me steeds mailen.

Ik ben nu 39 en mis mijne pa ook vreselijk hoor, daar staat geen leeftijd op.

Ik wens jullie het beste.

Nady, nadyvosca@hotmail.com

• ciska

Beste Alice,

Ik ben 36 jaar, ik heb afgelopen dinsdag mijn vader begraven.

Hij leed ook aan slokdarmkanker.

Vorig jaar om deze tijd gaven ze hem nog enkele dagen tot enkele weken.

Het is een jaar geworden, maar in dat jaar werd hij wel steeds wat beter ondanks de pijn.

Hij is niet geopereerd maar wel chemo en bestralingen gehad.

Het is een zeer moeilijke, onzekere tijd waarin jullie nu in bevinden.

En daarbij is het een vreselijke ziekte.

Eten is heel belangrijk voor een mens maar voor een slokdarmpatient bijna onmogelijk.

Mijn vader kreeg ook nog een stent geplaatst.

Ik wens jullie veel sterkte toe, je mag altijd mailen als je vragen hebt.

Ciska

• alice

Beste Yvon

Fijn om ook met lotgenoten te kunnen praten. Ik wil je langs deze weg erg bedanken voor je mailtje en je tevens heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd. Als er iets fijn is dan is het wel om je hart te kunnen luchten. Zo gauw we iets meer weten laat ik het horen. Wie weet hebben we nog veel steun aan elkaar.

Groetjes Alice

• alice

Beste Ciska

Als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd. Ik weet wel dat ik er niets aan kan veranderen het enige dat ik je wil zeggen is, denk vaak aan de fijne tijd die jullie samen hebben gehad en probeer daar kracht uit te halen. Mijn moeder krijgt al elke avond morfine voor de pijn. Ze slaapt heel slecht doordat ze erg droomt. Misschien een hele domme vraag maar kun jij me uitleggen wat een stent is, dat weet ik namelijk niet. Mijn moeder heeft een sonde tot in haar darmen omdat haar maag niet meer goed werkt. Bij een operatie 14 dagen geleden is haar maag vrijgemaakt, en hebben ze aders e.d. afgesneden. Toen is er gebleken dat ze ook slokdarmkanker had.

Mag ik soms weten in welk ziekenhuis je vader geopereerd is? Mijn moeder staat onder behandeling van het radboudt in Nijmegen.

Alvast erg bedankt, Alice

• Nady

Beste Alice,

Eeen stent is een soort van een buis(je) dat ze in een ader of een ander soort van passeerbuis die verstopt is of gaat worden plaatst om de passage van voedsel of bloed terug normaal te laten verlopen en de doorgang open te houden.

Kan uw ma geen voeding krijgen via de bloedbaan ?

Ik wens jou en je familie veel sterkte.

Nady,

• Daniel

Hallo,

Allereerst veel sterkte allemaal.

Bij mijn schoonvader die rookt is afgelopen week ook slokdarmkanker geconstateerd. Bij de CT-scan is “gelukkig” geen longkanker geconstateerd, maar er zijn wel uitzaaingen gevonden in de lymfeklieren. Nu heb ik gelezen op internet dat dit bij kanker “normaal” is bij een iets gevorderd stadium dat de besmetting zich via het lymfestelsel kan verspreiden, maar ook dat er een ventuele reactie van het lichaam kan komen wat de verdere besmetting stopt; m.a.w. de lymfen hebben ook een filterende werking. Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee en klopt deze bewering? Is er kans op genezing of is het nu een aflopende zaak? De arts heeft tevens gezegd dat het een “langzame variant” betreft. Wat kan ik nu verwachten?

Tevens heb ik een vraag voor Ciska:

Allereerst sterkte met het verlies. Ik weet niet of dit te moeilijk voor je is, anders hoef je het niet te beantwoorden.

Ik ben dus erg benieuwd hoe het in het begin is gegaan vanaf de eerste constatering en wat er toen als diagnose naar voren is gekomen. Wat is toen het advies geweest van de arts en bleek de ziekte al langer aktief? Werd toen ook gezegd dat het een “langzame variant” betrof o.i.d.? Bij mijn schoonvader is het nieuws net een paar dagen binnengekomen en dit roept gewoon zoveel vragen op. We weten niet wat we nu moeten en kunnen verwachten. Indien je dit niet in het forum wilt plaatsen is mail misschien dan een beter idee?

Alvast bedankt!

• yvon

Hoi Alice,

Bedankt voor je tegen berichtje, het is inderdaad fijn dat je met lot

genoten kunt schrijven,we voelen mekaar zo goed aan,het is echt moeilijk

om er mee om tegaan,vooral als je het nog niet zolang weet.

We krijgen vanmiddag de uitslag over welk soort kanker het is,of longkanker of non hodskin(dat denkt de dokter)ik vind het zo eng om de uitslag te horen, maar het moet, hopelijk kunnen ze er nog iets tegen doen.Ik las dat je moeder onder behandeling is in het Radbout, ik kom uit nijmegen, maar mijn vader is onder behandeling in het Canisius.

groetjes en heel veel sterkte Yvon

• ciska

Beste Alice,

Een stent is een soort buisje in de slokdarm.

Daardoor kan de tumor de slokdarm niet dicht knijpen.

Mijnv ader was in Leuven (Belgie) onder behandeling.

Perfekt ziekenhuis.

Ze hebben echt alles nog voor hem gedaan.

En dat verzacht de pijn.

Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen, he.

Sterkte, Ciska