is dat zo?

• jolanda

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje, drie weken geleden had ik naast mijn linkeroor een puistje en die was gaan ontsteken. daardoor ben ik er bij toeval achter gekomen dat achter mijn linkeroor een bobbeltje zit. nou ik was meteen ongerust en ben toen naar de dokter geweest. die zei dat het met dat puistje te maken had, en dat het niets kwaadaardigs kon zijn. nou oke, dat zal dan wel. maar twee weken later zat het er nog. ik weer naar de dokter, en weer vertelde hij me dat ik me er absoluut niet zorgen over hoefde te maken. maar ja ik dacht: hoe kan hij dat nou zo maar zeggen, zonder dat het onderzocht wordt. ik maak me echt superzorgen, het zit er nu al 2,5 weken (misschien nog wel langer) en ik ben zo ontzettend bang dat het iets is. verder heb ik nergens last van, ben niet moe, val niet af, etc. maar toch maak ik me zorgen, want een bobbeltje is nooit goed. Hoe lang zou het dan duren voordat zoiets weg is, want hier wordt ik gek van!!!

groetjes jolanda

• charles huyben

hoi jolanda

Ik denk niet dat je bij ieder bobbeltje je eigen ongerust moet maken, ook niet bij een puistje , dat lijkt me niet goed, ook slecht voor je eigen gezondheid denk ik .

Maar als je de zaak echt niet vertrouwd zeg dat dan tegen de dokter, dat je je vreselijk ongerust maakt en zorgt dat hij een goed onderzoek pleegt , daarna kun je altijd nog verdere stappen ondernemen.

charles

• Carla de W

Dat knobbeltje heeft niets met dat puistje te maken ? Kan niet een overblijfsel daarvan zijn geweest ?

Als je dat zeker weet kun je inderdaad naar de huisarts gaan, maar als je het idee hebt dat hijje niet serieus neemt, of iets dergelijks, dan kun je beginnen met dat ding op te meten, laat iemand je even helpen, en even goed opmeten, maak een kleine tekening waarop je de afmetingen zet en dan laat je het daarna met rust, en wacht even af, als je dan na een tijdje, 3 weken ofzo, weer laat opmeten, door dezelfde persoon, dan weet je objektief of het groeit, en dan kun je de huisarts overtuigen van je twijfel.

• jolanda

het is niet zo dat mijn huisarts me niet serieus neemt, maar ik maak me altijd heel erg veel zorgen als ik iets voel. Dat weet hij ook. maar ja, als hij eerst zegt dat dat bobbeltje een reactie op dat die ontsteking is, en na drie weken zit het er nog, ja, dan vraag ik me af of dat wel echt zo is. En nu zegt hij ook. je hoeft je er geen zorgen over te maken, maar ja dat doe ik dus wel, want ik vraag me dan af, hoe kan hij zo zien, dat het niets is. WAnneer is het dan wel wat? bij welke symptonen.

nou ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden

groetjes jolanda

en sterkte allemaal.

• Carla de W

Waar ik me zorgen over zou maken is als het knobbeltje groeit en als het vast zit, dus als je er aan beweegt geeft het dan mee of blijft het vast zitten ?

Doet het pijn ? Gaat het bloeden ?

Dat soort dingen, ik kan me heel goed voorstellen dat iets achter is gebleven van dat puistje, maar ik snap heus wel dat jij er over twijfeld. Om het nou gelijk weg te laten snijden omdat je niet zeker bent is ook wel drastisch.

Maar als het los zit, dus als je het heen en weer kan bewegen onder de huid, als een balletje, en als je het nog eens laat meten, dan zou ik me er geen zorgen over maken. Zeker niet, maar als het groeit of vast zit, dan wel.

Ik heb zelf ook eens 5 moedervlekken laten weg halen omdat ik ze niet vertrouwde, dus het is niet zo dat ik onder tafel schuif, echt niet !

• jolanda

wat bedoel je eigenlijk met heen en weer bewegen? je kan het bobbeltje niet van buiten af zien, alleen als je voelt.

als ik aan dat bobbeltje zit en probeer te bewegen, dan kan ik hem niet bewegen. ik kan hem dus ook niet beet pakken, omdat hij wat te ver ligt/ te diep. maar ja, ik weet echt niet wat ik nou moet doen. mijn moeder zegt ook dat ik me echt geen zorgen hoef te maken en de dokter zegt ook dat het niets is, maar toch blijf ik denken:hoe kun je dat zo zien?

wanneer is het dan wel zo!!!

nou ik denk dat ik morgen nog maar eens de dokter bel en ga vragen wat ik moet doen.

groetjes jolanda

• Carla de W

Doe dat sowieso maar wel.

Maar als je dat bultje pakt tussen je vingertoppen kun je het dan bewegen, wat opzij schuiven of zit het echt vast alsof het een bot is ?

Dat bedoel ik, maar ik snap ook wel dat het moeilijk uit leggen is online, dus vraag het eens aan hem na.

Good luck !

Ben benieuwd hoe hij je kan geruststellen !

• jolanda

hai carla,

ik ben gisteren weer naar de dokter geweest. (een andere dokter) ook hij kon het bobbeltje niet zo goed voelen. hij zei dat als je steeds maar gaat voelen aan het bobbelte/ kliertje, dat het dan alleen maar groter wordt. Hij zei ook dat er waarschijnlijk een keer een wondje vlakbij heeft gezeten en dat daardoor die klier is opgezwollen. (dat is inderdaad zo) hij zei dat het wel zo'n 6 maanden kan duren voordat dat dan weer weg is. voor de zekerheid moet ik bloed laten prikken, omdat ik me toch zorgen maak.

als mijn bloed goed is, hoef ik me dan geen zorgen meer te maken?

groetjes jolanda

• Carla de W

Klinkt heel goed, ga maar prikken, en vertrouw dan !

Kussie, bedankt voor je antwoord….