Ik weet niet of deze informatie op prijs gesteld w

• Tjarko Holtjer

Beste lezer,

Enige tijd geleden heeft men berichten van mij van dit forum afgegooid omdat ze te positief zouden zijn over het werkelijke genezen van kanker.

Inmiddels zijn er een aantal gedocumenteerde studies uitgevoerd naar de werking van voedingssupplementen en hun werking bij de bestrijding van kanker. Opmerkelijke resultaten zijn, zoals altijd, weer zorgvuldig buiten de media gehouden. Het lijkt net alsof kanker een doodvonnis moet blijven…

Voel u vrij eens een kijkje te nemen op:

http://www.hhff.info/

Onder de kop “Responsibility for a healthy world” is ook in het Nederlands de informatie te vinden over de natuurlijke bestrijding van kanker.

Moerman was echt zo'n kwakzalver nog niet…

Tjarko

• Arij Nobel

Beste heer Holtjer,

Op uw advies heb ik de website van hhff.info/ bekeken. Om het zacht uit te drukken heeft deze site naar mijn menig een een nogal commercieel tintje.

Het is daarom dat ik begrijp waarom uw vorig bericht werd verwijderd. In de eerste plaats is deze mailgroep daar niet voor bedoeld en bovendien vrees ik dat het in uw site gebodene bij patiënten en hun naasten valse hoop kan wekken. Al meer dan 15 jaar zet ik mij op vele fronten in voor de kankerpatiënt in het algemeen en voor longkankerpatiënten in het bijzonder. Ik mag dus zeggen dat ik een ruime ervaring heb. In de loop van die 15 jaar heb ik onnoemelijk veel vragen gekregen van patiënten die hadden gehoord van een nieuw geneesmiddel tegen kanker. In verreweg de meeste gevallen kwamen die berichten uit de V.S. en bleken achteraf loze geruchten te zijn of, in het gunstigste geval ging het om een middel dat nog in een pril stadium van onderzoek verkeerde. Als mij weer een vraag bereikte heb ik alles gedaan wat in mijn vermogen lag om een goed en bevredigend antwoord te vinden. Ik heb kontakten gehad met een groot aantal universteiten over de hele wereld. Helaas heb ik de vragende patiënt vrijwel nooit gerust kunnen stellen.

U kunt gerust van mij aannemen dat er in Nederland geen arts of ziekenhuis te vinden is waar men stiekum iets achterhoudt wat de patiënt zou kunnen genezen. Er bestaat geen geneesmiddel dat alle vormen van kanker kan genezen. Goede voeding helpt wel om te trachten kanker te voorkomen. Maar ook dat geeft weer geen enkele garantie. Dat goede voeding kanker geneest is niet waar.

Dr. Moerman was geen kwakzalver, maar zelfs de Moerman Stichting heeft moeten toegeven dat het Moerman-dieet kanker niet geneest. Ik sta zeker niet afwijzend tegenover alternative geneeswijzen, maar op het gebied van kanker neem ik een nogal voorzichtige houding aan.

U zegt in uw bericht dat er vele onderzoeken zijn verricht. Helaas heb ik geen goede onderbouwing kunnen vinden van uw bewering. U zegt niet door wie de onderzoeken zijn verricht en u geeft zelfs geen beknopt verslag van de onderzoeksresultaten. Evenmin vind ik bevestiging van anderen dan de door genoemde bedrijven of artsen. U zegt dat de opmerkelijke resultaten bewust dooe de media worden achter gehouden. Deze bewering kunt u op geen enkele manier met feiten staven. Enkele jaren geleden werd er nogal ophef gemaakt over het geneesmiddel Taxol. Later bleek dat dit middel slechts in enkele gevallen werkzaam was. Naar mijn menig doet de medische wereld in Nederland er goed aan om niet in een te vroeg stadium van onderzoek bekendheid te geven aan een nieuw middel waarvan de waarde nog niet is vastgesteld.

Resumerende wil ik stellen dat het mij niet juist lijkt om door middel van een e-mailgroep te trachten reclame te maken voor artikelen waarvan de positieve werkzaamheid niet is bewezen.

Pertinent onjuist vind ik dat er op deze manier bij patiënten en hun naasten in de meeste gevallen valse hoop wordt gewekt.

Met vriendelijke groet,

Arij Nobel

(ex-longkankerpatiënt)