atelectase

• Martine

Hallo allemaal,

Bij mijn moeder is iets gevonden op een longfoto.

Natuurlijk hopen we dat het allemaal mee zal vallen maar toch hebben we er geen goed gevoel bij.

Atelectase is het enige dat wij tot nu toe weten, volgende week wordt er weer een foto gemaakt en weten we misschien iets meer.

Wanneer ik op internet het woord Atelectase opzoek, komt er 9 van de 10 keer in een zin voor het woord tumor.

Misschien kunt u me iets meer vertellen, eventueel uw ervaring ? (goed of slecht)

Alvast bedankt hoor!

Bibi

• Judith

Atelectase is een woord voor “samengevallen longweefsel”. Op een foto hoort de long er enigszins doorzichtig uit te zien (hij bevat immers veel lucht), maar als de lucht eruit verdwijnt en de longblaasjes samenvallen, gaat de long er veel witter uit zien.

Atelectase kan verschillende oorzaken hebben:

- slechte (te oppervlakkige) ademhaling, waardoor de longen niet goed ontplooid raken tijdens de ademteugen. Dit zie je nogal eens bij oudere mensen, mensen die net een operatie achter de rug hebben etc.

- obstructie (verstopping) van een stuk luchtweg, zodat het longweefsel daarachter geen lucht meer ontvangt. De lucht die er nog in zit, wordt langzamerhand opgenomen door de long. Maar omdat er geen lucht voor in de plaats komt, valt het longweefsel samen en krijg je een atelectase.

Dit kan door verschillende dingen worden veroorzaakt: slijmproppen in de luchtwegen (b.v. bij longziekten zoals cystic fibrosis, astma, COPD (rokerslongen)), maar inderdaad ook door een tumor die de luchtwegen afsluit.

Ik neem aan, dat ze volgende week een CT-scan gaan doen?

Sterkte in ieder geval!!!!

• martine

Maandag nog een foto en daarna zeker een ct scan.

Hartstikke bedankt voor je reactie!

Mijn moeder heeft peniciline gekregen en is daar nu mee klaar.

Jee ik heb nog nooit zo in angst gezeten, ik ben zo bang!!!

Ze heeft ook al de symptomen die kunnen wijzen op iets ernstigs.

Lang hoesten, pijn in schouder, kortademig en vermagerd.

Fijn dat je hebt gereageerd, dank je wel!!

Goed weekend, groetjes Martine