grote twijfels

• Somayra

Beste lezers. Is het mogelijk dat na een borstamputatie, i.v.m. borstkanker dat het patient totaal geen na behandelingen moet ondergaan? Zelfs geen medicijnen?

En heeft het patient recht tot inzage van de P.A. weefsel onderzoek?

Bij voorbaat dank.

• Judith

Ja, tegenwoordig wordt vaker besloten (ook bij andere kankersoorten) tot een zogenaamd “wait and see”-beleid. Zeker als er bij de operatie geen lymfklieren met kankercellen gevonden zijn, is er soms reden genoeg (hangt van de situatie af en de kankersoort) om aan te nemen dat de kans op reeds bestaande uitzaaiingen nihil is en je dus met het verwijderen van de primaire tumor ALLE tumorweefsel hebt verwijderd.

Je hebt recht op inzage in alles. Het gaat in principe om JOUW lichaam. Maar wat heb je aan de diagnose (ik noem maar een voorbeeld) infiltrerend ductaal carcinoom graad III (ik zeg maar wat, hoor). Maar dat soort termen zeggen je toch niets? Wat zou je met die PA-uitslagen willen doen? Ook op internet zul je geen advies vinden die gericht is op jouw specifieke PA-uitslag. De behandeling hangt van meer zaken af dan de PA alleen.

Leg me uit, wat je wilt. Misschien kan ik iets meer vertellen als ik meer weet.

• somayra

Wat nou, als het gezwel een bloefijn of abces/ ontsteking was? dat minder ingrijpend geholpen kon worden. Voor een medische advocaat is zo'n uitslag wel belangrijk. Niet alleen de borst werd weggehaald, maar ook de thoraxwand, borstbeen, enkele ribben, terwijl de longspieren getrokken werden om het grote gat in de borst te vullen. Van de bovenbeen werden er een hoeveelheid huidweefsels afgehaald om de borst te bedekken. Drie enorme littekens bleven er over en een gehandicapte vrouw.

• wil

somayra.

gaat dit verhaal over jou??zo ja wat erg zeg ik heb ook een dergelijke operatie gehad en ben er niet tevreden mee hoe het er nu uit ziet .

groetjes wil.

• Ria

Wanneer je grote twijfels hebt over de behandeling die je gehad hebt en/of wanneer je graag wilt weten of je nog een nabehandeling nodig hebt kun je altijd een second opinion vragen bij een ander ziekenhuis.

Neem dan wel zoveel mogelijk medische informatie (bvk. kopies uit je huidige medische dossier), en dus ook het PA-rapport, mee naar de arts bij wie je een second opinion laat doen.

Succes ermee, Ria