Wachttijd voor de operatie

• Gerda

Word 14-11-2002 geopereerd om de baarmoeder en de eierstokken te laten verwijderen nou is (denken wij) er een waarde van de tumormarker uit het bloedonderzoek naar voren gekomen van 195 maar weten niet wat dat precies inhoud

volgens de gynacoloog hoef ik mij niet druk te maken,maar ik ben toch nogal negatief gestemd over het verloop omdat dit voor mij natuurlijk onbekend is

wie weet daar iets meer over

• Judith

Welke tumormarker? CA-125?

Een eenmalige meting zegt niet zoveel, trouwens. Een tumormarker is handig om het verloop in de tijd te zien. Alsa 'ie na de operatie laag is (dat zou moeten) en hij wordt later weer hoog, dan heb je op een redelijk patientvriendleijke manier (alleen maar bloedprikken) de verdenking dat er ergens b.v. een uitzaaiing zit.

Wat is er precies met je baarmoeder en eierstokken aan de hand? Heb je eierstokkanker?

• Gerda

waarschijnlijk is het eierstokkanker, in eerste instantie werd gedacht aan

cystes, wat vooral bij de rechter eierstok ook wel het geval was

maar later is die eierstok zoals de gynaecoloog zei een grote cyste

geworden en het wijst nu richting kanker.

het positieve is dat alles mooi ingekapseld is en ik geen vocht in de buik

gehad heb, dus eigenlijk kunnen ze ook nog niet veel zeggen tot het

ogenblik dat ik geopereerd ben, vresenlijke tijd.

trouwens ben je zelf ook patiente?

• Judith

Nee, ik ben geen patiente. Ik ben arts.

Moeilijk, dat je lang moet wachten op de operatie. Dat is nooit prettig, maar al helemaal niet, als je waarschijnlijk kanker hebt.

Ik kan je geen persoonlijk advies geven, omdat ik je situatie en alle uitslagen niet ken en dan is advies een moeilijke (onmogelijke) zaak.

Ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijd.