MELANOOM??

• Claudia

Ik maak me zorgen.

Mijn vader ( 59 jaar oud) Heeft sinds een jaar een vreemd plekje op zn rug.

Hij is twee weken geleden via de huisarts doorgetuurd naar de huidarts, deze vertrouwde het niet en besloot het plekje poliklinisch weg te halen. (het zou hier om een melanoom gaan)

Hij zou afgelopen vrijdag bericht krijgen, maar 3 dagen eerder werd hij door het ziekenhuis gebeld.. er moet nu operatief nog meer worden weggenomen.

Mijn vader zit op het moment dat ik dit typ bij de chirurg.

Ik dacht laat ik eens wat informatie voor hem uitprinten op het internet.

Ik schrik me nu dus rot als ik al die vreselijke verhalen en cijfers zie.

Ik twijfel nu of ik hem deze informatie zal overhandigen, want echt opwekkend zijn de verhalen niet.

Wat moet ik nou doen? Zal ik eerst de definitieve uitslag afwachten? Of zal ik hem toch de informatie overhandigen? Ik weet het niet.

Verder zou ik het prettig vinden als er onder ons, nog meer mensen zijn die mij wat meer over een melanoom kunnen vertellen.

Alvast vriendelijk bedankt.

• marielle

hoi Claudia,

ik zou heel even wachten op de uitslag, en wat de arts verteld. Anders maakt ie zich straks misschien vreselijk ongerust, terwijl dat helemaal niet hoeft. Over kanker gaan heel veel negatieve dingen rond, maar er zijn ook positieve berichten…

wacht nog heel even af, zou mijn advies zijn..

in elk geval heeel veeel sterkte..

gr Marielle

• Claudia

Pfffffffffffffff,

Gisteren zat ik nog in de stress, maar gelukkig alles is goed!!!!!!!!!!!

De huidarts had te veel weefsel weggehaald en de chirurg wilde daarvoor zn excuses aanbieden ( had hij niet eerst telefonisch kunnen melden dat alles ok was? dan had mn vader niet zo in de zenuwen hoeven zitten)

Maar goed, papa blijft nu onder controle bij de huidarts en om de 3 maanden moet hij zich laten onderzoeken.

Ik ben erg opgelucht.

Dit wilde ik graag ff laten weten………………………….

• Laurens

Hallo Claudia,

ik ben blij voor jou en je vader dat het nu geen foute boel was.

Toch blijft het denk ik wel steeds weer spanning geven bij die controles.

Veel sterkte in de toekomst gewenst!

Hartelijke groeten van Laurens.

• Arij Nobel

Beste Claudia,

Het is voor een buitenstaander moeilijk om te zeggen wat de ander in een moeilijke situatie doen moet. Alleen de naaste familielden kunnen bepalen welke boodschap de betrokkene kan verwerken. Daarom wil ik volstaan met je te advieseren om eerst proberen te ontdekken of je vader uitgebreide informatie wil, of kan, ontvangen. De behandelend arts is de eerst aangewezen persoon om de juiste informatie aan de patiënt te verstrekken. Naar mijn mening doe je er daarom verstandig aan om eerst de uitslag van het onderzoek af te wachten, alvorens je vader te vertellen wat hem misschien te wachten staat. Het is heel wel mogelijk dat de informatie die je hebt verzamelt, helemaal niet, of slechts gedeeltelijk op hem van toepassing is. Het is bovendien niet uitgesloten dat je vader helemaal niet geïnformeerd wil worden. Het is mij bekend dat er nog al wat mensen zijn die niets willen horen of weten betreffende hun ziekte. (De bekende struisvogel politiek). Voorts wil ik je er op wijzen dat, ingevolge de wet op de privacy, de behandelend arts alleen informatie aan de patiënt mag verstrekken, tenzij de patiënt een familielid mondeling of schriftelijk heeft gemachtigd.

Tot slot geef ik je hierbij het adres van de Stichting Melanoom. Deze stichting wordt gevormd door ervaringsdeskundigen en richten zich o.a. op het lotgenotencontact.

Adres Postbus 94 3350 AB Papendrecht

Telefoonnummer 078 644 98 15 ; voor lotgenotencontact 078 - 615 83 97

Faxnummer 078 644 98 15

Email secretariaat@melanoom.nfkpv.nl

Je kunt de stichting ook vinden op het internet onder: www. kankerptient.nl

Ik hoop je hiermee een klein beetje geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,

Arij Nobel