testikel kanker

• Chantal

Hallo,

Ik ben hier nieuw. Ik heb twee dagen geleden gehoord dat mijn broer van 30 jaar testikel kanker heeft. De zieke testikel is inmiddels geamputeerd en de komende week zal mijn broer veel onderzoeken moeten ondergaan om uit te vinden of er uitzaaiingen zijn en ik denk dat we in de loop van de week ook zullen horen of hij chemo gaat krijgen en wat de behandelmethode zal worden.

Ik heb op internet gezocht maar ik kan niet veel vinden over deze vorm van kanker. Ik heb inmiddels wel begrepen dat de prognoses zeer goed zijn, maar het blijft toch het k-woord. Is er hier iemand die ervaring heeft met deze kankersoort en wat kunnen jullie me er over vertellen? Daarnaast wil ik gewoon graag weten hoe ik hier mee om kan gaan. En ook hoe ik het beste met mijn broer om kan gaan. Ik probeer “gewoon” te doen maar merk dat dat best moeilijk is.

Ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan krijgen…

• edwin strijks

Hoi Chantal

Ik heb het stukje gelezen over je broer. Wij zijn van Stichting Kernzaak en wellicht kun je eens op onze internetpagina kijken : www.kankerpatient.nl/kernzaak

Mocht je daarna nog vragen hebben dan kun je ons bereiken via ons e-mail adres.

Groetjes,

Edwin en Carla

• Judith

Testikelkanker (zoek eens op “testiscarcinoom”, dan vind je vast veel meer) heeft inderdaad een goede prognose. Mijn stiefbroer heeft het ook. Ook bij hem is de testikel verwijderd en hij kreeg nabestraling, nadat bleek, dat de kanker niet was uitgezaaid (CT-scan van de longen en buik gemaakt om te zien of longen en lever schoon waren).

Ook als deze kankersoort wel is uitgezaaid, kan hij vaak nog curatief (dus “genezend”) worden behandeld met chemotherapie. Het gaat dan wel vooral om testikelkanker van het “seminoom-type”. Dat geldt sowieso voor kanker: de mate waarin ‘ie te behandelen is, hangt af van het stadium (uitgezaaid of niet, hoe groot is ’ie, groeit 'ie door omliggend weefsel al heen of niet) en het celtype in de kankercel. Seminomen hebben dus de beste prognose, maar ook non-seminomen kunnen nog goed worden behandeld. Het soort behandeling hangt ook af van het stadium waarin de tumor zich bevindt. Bij het ene stadium kiest men voor chemo en bij het andere voor afwachten en eventueel nabestraling.

De kans dat de andere testikel ook aangetast wordt, is 1-2%. Dat is geen grote kans. Mocht het gebeuren dat de andere testikel ook aangetast wordt, dan volgt in feite een totale castratie. Dat is natuurlijk extreem rot. Daarna krijg je testosteron-injecties toegediend, om toch mannelijk hormoon binnen te krijgen, zodat een “gewoon seksleven” mogelijk blijft. Ook wordt dan vooraf sperma afgenomen, zodat je later eventueel nog kinderen kunt krijgen (wel met kunst- en vliegwerk, maar ja…).

Ik vond het ook moeilijk om me in het begin een houding te geven en dat vind ik nog steeds wel eens moeilijk. Maar het went. Afhankelijk van je broer (praat hij gemakkelijk erover?) lijkt het mij belangrijk dat je er gewoon met hem over praat (maar niet pushen). Mijn broet was er heel open in, veel opener dan ik had verwacht, eigenlijk. Daardoor hoefden we geen geheimen voor elkaar te hebben en dat was erg fijn.

Sterkte!!!!

• Anoniem

Beste Chantal,

Ik begrijp dat jij en je familie een hele moeilijke periode doormaken momenteel. Allereerst wil ik jou en je familie hierbij heel veel sterkte wensen!

In december 2001 kreeg mijn opa te horen dat hij alvleesklierkanker had. Hij is hieraan geopereerd en het zag er allemaal goed uit. Helaas heeft hij hierna allemaal uitzaaiingen gekregen. Op 27 september dit jaar is hij overleden. ‘Gelukkig’ aan een hartaanval, een heeft hij niet geleden.

In januari 2002 kreeg mijn oom te horen dat hij slokdarmkanker had. Heeft in april een zware operatie ondergaan waarbij zijn slokdarm en halve maag zijn verwijderd. De twee weken op IC waren erg zorgwekkend en het zag er niet best uit. Hierna ging hij stukje bij beetje vooruit. Het eten lukte hem helaas niet, dit heeft hem een flike strijd gekost. In juni dit jaar kreeg hij hevige pijnen en kreeg hij te horen dat er ook bij hem uitzaaiingen waren. Helaas is hij op 15 augustus dit jaar gestorven aan die klote ziekte die kanker heet. Toch heeft deze ziekte ook heel veel moois gebracht. Het praten over zijn ziekte en naderende afscheid was moeilijk maar wel heel fijn. We hebben allemaal gemerkt dat het heel erg belangrijk is om er samen over te praten.

Dit is niet alleen belangrijk als de diagnose geen herstel betekend maar even belangrijk als de diagnose zo is dat de ziekte geen grip op je zal krijgen!! Geef jezelf ook de tijd om hier een plek voor te vinden samen met je broer en de rest van de familie! Er samen voor gaan en ervoor vechten biedt je broer kracht. De kracht die hij nodig heeft om de chemo ed te kunnen ondergaan. Toon elkaar jullie liefde. Je weet soms niet waar de kracht vandaan komt maar je hebt het in je. Juist in deze moeilijke tijden. Je hoeft niet altijd ‘gewoon’ te blijven doen tov je broer. Ik heb gemerkt dat het tonen van je angsten, verdriet en liefde voor de persoon die ziek is heel fijn is. Het is niet gek of vreemd. Hij zal het, denk ik, ook niet zo ervaren. Als ik het moeilijk was kroop ik op het bed en gaven wel elkaar een dikke knuffel en samen even lekker huilen. Het is een bepaald proces wat je ook samen door moet maken. Je kan niet alles alleen en daarom is het ook goed om steun bij elkaar te zoeken en er over te praten.

Heel veel sterkte en liefde maar vooral gezondheid! toegewenst voor jou, je broer en de rest van de familie.

Mailen mag altijd