Voedingsproblemen bij chemotherapie (mucositis, br

• Prisca

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met een project voor school. Bij dit project moeten we een richtlijn schrijven en een meetinstrument ontwikkelen. Dat gehele project moet ook nog eens evidence-based zijn. Nu is mijn vraag: Kan iemand mij helpen aan artikelen over onderzoeken die zijn gedaan naar de problemen met voedselinname tijdens een chemokuur. Ik weet dat dit per zorgvrager verschilt, maar daar is dat meetinstrument dus voor. Om uit te zoeken in hoeverre een zorgvrager met bepaalde problemen kampt. Om dit alles uit te werken kan ik dus alle info over dit onderwerp gebruiken. Ik hoop snel wat te horen. Alvast bedankt!!!!

• Judith

Zoek eens op “typhlitis” of “tyflitis”. Dit is een ontsteking van de darmen (en daardoor letterlijk slechte voedselopname) die optreedt bij neutropenie (verlaging van het aantal witte bloedcellen) bij chemotherapie. Misschien is “neutropenie” of “neutropenia” ook wel een zinnige zoekterm.

Succes!!!!

• Marielle

hoi prisca,

misschien kan ik je ook wel helpen ik had je al een mail gestuurd, maar ik weet niet of je die gehad hebt,

gr Marielle

• selma

Hallo,

Weet jij mischien een oplossing bij voedingsproblemen bij chemotherapie in combinatie met diabetes. Door het slecht kunnen eten na een chemobehandeling schommelen de bloedsuikerwaarden sterk.

• Prisca

Hoi Selma,

Het duurde even maar hier is dan eindelijk een reactie. Ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen. Ik heb nog voor je gezocht en mijn studieboeken erbij gepakt maar ik kon niks vinden. Misschien dat een dietiste die verbonden is aan bijvoorbeeld de Daniel den Hoed kliniek je verder helpen. Bellen of mailen (via de site van het AZR) kan natuurlijk nooit kwaad. Of anders een diabetesverpleegkundige. Het is niet echt veel, maar misschien heb je er wat aan. Succes!!!

Ciao!!!

Prisca.selma schreef:

>

> Hallo,

>

> Weet jij mischien een oplossing bij voedingsproblemen bij

> chemotherapie in combinatie met diabetes. Door het slecht

> kunnen eten na een chemobehandeling schommelen de

> bloedsuikerwaarden sterk.