bloedtransfusie

• lidi

Hallo,

Doordat mijn beenmerg niet meer voldoende nieuwe bloedcellen aanmaakt krijg ik ongeveer elke drie weken een bloedtransfusie. Nu wordt het steeds moeilijker om een bloedvat te vinden om de naald in te brengen.

Mijn linkerarm kan niet gebruikt worden wegens een okselkliertoilet en in mijn rechter pols is een zenuw beschadigd. Ik ga nu steeds meer opzien tegen de volgende bloedtransfusie. Wie weet een oplossing waar nog wel geprikt kan worden?

• Marijcke

Wat ik weet is dat er soms bij mensen die “niet meer te prikken zijn” een port-a-cath wordt ingebracht. Dit is een soort ‘doosje’ wat ergens op je borst onder de huid komt te zitten en met een buisje rechtstreeks contact staat met een bloedvat. De port-a-cath is dan steeds door de huid heen aan te prikken. De vraag is alleen of ze dit bij jou zouden willen en kunnen doen. Ten eerste moet er zekerheid zijn dat je nog vaak en lang geprikt zal moeten worden (anders is het de moeite niet) en dat je de ingreep aankan (volgens mij gebeurt het op de operatiekamer, maar dat weet ik niet zeker). Hetgene waar ik het meest over twijfel is of bloed gegeven mag worden over een port-a-cath (i.v.m. het risico op verstoppen door stolsels), het gebeurt in het buitenland zeker, maar ik weet dus niet hoe het hier is. Je zou hierover eens kunnen informeren bij je internist/hematoloog, misschien is het een idee voor je.

Overigens is het ook mogelijk een infuus in te brengen in een voet, maar de vaten daar zijn dunner en voor bloedproducten wordt een relatief dikke naald gebruikt, dus dat lukt ook niet altijd, maar als het nog niet gedaan is valt dat ook zeker nog te proberen. Het grote nadeel is dan dat je niet rond kan lopen tijdens de transfusie.

• june

over de port a cath

mijn dochtertje van 2 had ook een PAC en is inderdaad onder narcose ingebracht .

Er werden kuren door gegeven en ook bloed transfusies

En andere medicatie(antibiotica)

hoop dat je hier wat aan hebt

groetjes en sterkte june

• Marijcke

Hallo Lidi,

Hoe gaat het nu met de bloedtransfusies? Beter, hoop ik dan toen je je berichtje schreef?