herceptin

• carla

wie zou mij wat meer kunnen vertellen over de behandeling met herceptin

• marielle

gevonden op www.consumed.nl

Herceptin®: Toepassingen (= indicaties)

Borstkanker, indien uitgezaaid (= gemetastaseerd) en met overexpressie van het humane epidermale groeifactor receptor 2 eiwit (HER2). Dit is een eiwit dat in grote hoeveelheden op het oppervlak van bepaalde kankercellen wordt gevonden en de groei van deze cellen bevordert.

Herceptin®: Niet gebruiken bij (= contra-indicaties) o.a.

Ademnood (dyspnoee), ernstige of indien aanvullende zuurstoftoediening is vereist

Overgevoeligheid of allergie voor dit medicijn, voor een of meer van de bestanddelen of voor eiwittn van muizen of ratten (= muriene eiwitten)

Herceptin®: Werking

Dit medicijn bindt zich selectief aan het antigeen HER2 dat zich bevindt op het oppervlak van uitgezaaide borstkankercellen met een overexpressie aan HER2. Als gevolg daarvan wordt de groei van zulke cellen gestopt

Herceptin®: Werkzame stof

Trastuzumab

Herceptin®: Veel voorkomende bijwerkingen (o.a.)

Ademhalingsproblemen (arts waarschuwen)

Braken

Buikpijn

Diarree

Gewrichtspijn (= artralgie)

Griepachtige verschijnselen

Hartfunctie-stoornissen (arts waarschuwen)

Hoofdpijn

Huiduitslag

Koorts

Lichaamszwakte (= asthenie)

Misselijkheid

Pijn

Pijn op de borst

Rillingen

Spierpijn

dit zijn bijwerkingen die je ziet bij veel chemo's… het grootste gedeelte krijg je vaak toch niet, dus schrik er niet te veel van…

als je nu nogmeer info wil, er staan nog wat dingetjes op bovengenoemde site,

gr Marielle

• carla

bedankt voor je reaktie marielle

het sterkt me wel enigzins als je wat van een ander hoort ik zal het toch zelf moeten doen maar iets met een ander delen verlicht het toch een beetje