Ik begrijp het gewoon niet; in mijn fam. komt veel kanker voor, maar allemaal andere vormen; borstkanker, maagkanker, darmkanker en huidkanker. Nu zegt de huisarts dat dat allemaal niet erfelijk is, omdat het allemaal verschillende vormen zijn. Toch is de angst groot, want er gaat geen jaar voorbij of er is weer iemand met kanker. Heeft de huisarts gelijk? Momenteel ligt weer een nicht van me op sterven; eerst had ze darmkanker, ze was opgegeven na een operatie en ineens (b)leek de tumor weg… en was ‘genezen’ verklaart, vervolgens was ie toch terug gekomen, maar op een plek die niet te opereren valt. Dat begrijp ik ook niet, de tumor hangt in een soort vlies bij de buik. Waarom kunnen ze dat nou niet weghalen? Ik snap er niets meer van, niet erfelijk, genezen, toch niet, niet te opereren, ze had allang dood moeten zijn en leeft nog steeds. Is er dan niets met zekerheid te voorspellen???? Dan zeggen ze ook nog: uw andere organen zijn nog goed. Maar ze is nu eigenlijk aan het sterven van de honger, want er kan niets meer haar maag in. Nu is ze zeker te zwak voor een operatie, maar als een tumor in een ‘vlies’ zit, waarom halen ze het dan toch niet meteen weg. Mijn oma bv. had ook maagkanker en borstkanker. Hangt dat wel samen, of is daar ook geen verband tussen, zoals de huisarts zegt. We leven zo ongeveer allemaal als hypochonders inmiddels, iedereen rent maar naar de dokter bij diarree, pijn, knobbeltjes, nachtzweten, raar ruiken (klinkt misschien vreemd, maar…) en elke keer: U mankeert niets en hupla, dan is er toch weer een en tot nu toe is het altijd te laat. Ik haat kanker, ik haat het uit de grond van mijn hart, het beheerst ons leven, zodat we alleen nog maar met angst en dood bezig zijn. Voor niets? Laatst overleed een vriendin van, ook aan kanker (longvlies, nooit gerookt) en die zei nog: jou zal het niet gebeuren, je komt er vast op tijd achter als er iets is. En nu voel ik me op een misschien idiote manier ook nog extra verplicht om weer naar de dokter te rennen als ik ik vreemds bemerk. Zijn we allemaal langzaam maar zeker gek aan het worden, of gaat deze angst nog eens weg? Normaliter verdwijnt angst met kennis, maar ik vertrouw de kennis van die huisarts ook niet meer. Kent iemand dit? Iedereen veel sterkte!
Linda