vochtophoping na weghalen lymfeklieren

• Jose

Ik ben een paar weken geleden geopereerd, waarbij alle lymfeklieren uit mijn oksel weggehaald zijn. Nu blijft er zich steeds vocht ophopen. De arts zegt dat er helemaal niets is wat daarbij helpt. Is er iemand die andere ervaringen heeft? De bestraling en chemokuur wordt nu steeds uitgesteld - en daarmee ook de rest van mijn leven! Iemand raadde me aan Molkosan te gebruiken (melkwei), en dat heb ik ook gedaan, maar daarbij had ik last van een vervelende bijwerking (verstopping), die ik er gewoon op het moment niet bij kan hebben. Nu heb ik bij de reform Lymphomyosot gehaald waar ik net mee ben begonnen - maar heb nog niet het gevoel dat dat erg opschiet. Iemand???

• Judith

Moeilijk. Werd je van tevoren niet verteld, dat die vochtophopingen konden optreden?

Dit wordt overigens “lymfoedeem” genoemd. Het wordt veroorzaakt doordat de lymfbanen in feite onderbroken zijn nadat de lymfklieren in je oksel zijn weggehaald. Lymfe is simpel gezegd, een soort vocht dat achterblijft in de weefsels nadat het bloed door de haarvaatjes heen is gegaan, de weefsels is ingetreden om hier stoffen af te geven en op te nemen, maar niet al het vocht is teruggekeerd in de bloedbaan. Het resterende vocht wordt via de lymfbanen weer afgevoerd en elders weer in de gewone bloedbaan “gegooid” (hoe leg je iets op een simpele manier uit? hopelijk snap je het een beetje). De lymfbanen bestaan uit lymfvaten afgewisseld met lymfklieren. Als je lymfklieren weghaalt, zijn je lymfbanen dus onderbroken.

Nu die lymfbanen onderbroken zijn, kan ook dat vocht niet worden afgevoerd en hoopt het zich op in je arm. Het is een bekend verschijnsel bij okselklierverwijdering, helaas.

Soms schijnt massage wel eens te helpen, maar het is inderdaad een erg moeilijk behandelbaar probleem. Ik hoop dat je van een ervaringsdeskundige wat nuttige info krijgt.

Sterkte!!!!

• koos

Tegenwoordig kan een goeie fysiotherapheut wonderen doen. Bij mij zijn in mijn hals 60 klieren verwijderd, ik had steeds een opgezwollen gezicht.Maar door de juiste behandeling, ging het een stuk beter.

Heel veel sukses.

groetjes Koos

• adrie

Bij mij zijn ook de lymfklieren weggehaald na een borstamputatie.

Na 1 jaar kreeg ik last van lymfoedeem, ben direct naar de fysiotherapeut gestuurd

en ga nu al twee jaar lang elke week voor een behandeling. Helemaal weg gaat het niet, maar het blijft nu tenminste stabiel, dus dat heb ik er wel voor over.

Nu mag ik voor het eerst 2 weken wegblijven om te kijken of dat haalbaar is.

Wel moet ik mijn arm ontzien en er niet al te veel van vergen. Zelfs bij de hoge temperaturen van afgelopen maand bleef het stabiel.Je begrijpt dat ik hier heel gelukkig mee ben. In de beginperiode kreeg ik een kous en een handje aangemeten, maar daar werd het eerder erger van dan beter. Ook een nieuwe behandeling met pleisters over arm , schouder en onder de oksel heb ik geprobeerd , ook dat hielp niets. Voor mij is dus de meest gunstige behandeling, die bij de therapeute. Ga het proberen en hou vol! Groetjes.

• Lieke

Hoi Jose,

Als ik het goed begrijp ben je dus nog niet zo lang geleden geopereerd en dan heb ik goede hoop voor je, dat die vochtophoping (onder je oksel?) alsnog verdwijnt. Bij mij heeft het ook een hele poos geduurd, maar het werd langzaamaan toch steeds minder en nu heb ik er alleen nog af en toe last van, maar dan weet ik, dat ik weer teveel “verboden” dingen met mijn arm heb gedaan. Toen het bij mij nog zo erg was, mocht ik van de chirurg wekelijks langs komen om het weg te laten zuigen en dat luchtte verschrikkelijk op! Maar de bestralingen werden er niet voor uitgesteld, die gingen gewoon door.

Heel veel sterkte!

Lieke

• Jose

Dag Judith,

eigenlijk zeiden ze van te voren alleen iets over dat je een dikke arm etc. kon krijgen - over het vocht in je oksel zei men eigenlijk niets. Het lijkt altijd alsof ze bang zijn dat je dood zou kunnen gaan aan een overdosis informatie.

Ik weet uiteraard inmiddels wel wat het is - waar het me om ging was meer de vraag, of er iemand is die inmiddels iets heeft gevonden wat erbij helpt! Ik heb twee dingen gekregen: Molkosan en lymphomyosot - dit laatste werkt geloof ik wel een beetje - alhoewel het niet helemaal zeker is omdat het ook ‘vanzelf’ minder wordt na enige tijd. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groet, Jose

• Jose

Wel heel vervelend voor je dat het zo lang duurt! Ik kreeg twee dingen die mogelijk helpen (door het stimuleren van je andere lymfeklieren): Molkosan en Lymphomyosot. Zeker weten doe ik het niet, omdat het ook vanzelf langzamerhand verdwijnt. Sterkte in elk geval, en ik hoop dat het gaat lukken zonder de fysio!

Groet, Jose

• Jose

Dag Lieke,

bedankt voor je reactie - inderdaad wordt het langzamerhand minder. Ik ga maandag met de bestraling beginnen - het is raar, maar je gaat er zelfs naar uitkijken, dan gebeurt er in elk geval wat! Het leven staat zo in de wacht in de tussentijd..

Groet, Jose

• Marga

Ik heb er ook last van, maar dan in mijn linkerbovenbeen. Dit nadat de lymfeklieren in het kleine bekken zijn weggehaald. Maar in tegenstelling tot jullie, ontstond het bij mij pas 2,5 jaar na de operatie.

Wat mij wel verteld is dat er een paar dingen zijn, om te helpen dat het niet erger wordt. Eén van die dingen is bijvoorbeeld er voor proberen te zorgen, dat je geen wondjes krijgt ònder de zwelling. In jullie geval dus in je arm. Als je geprikt moet worden, laat dat dan in je andere arm doen.

Probeer warmte te vermijden, zoals bijvoorbeeld een bad of in de zon zitten.

En belast je arm niet teveel. Nou ja, in mijn geval mijn been, maar zo zal het bij armen ook wel werken.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!